tisdag, januari 03, 2006

Ett år och några dagar sen Tsunamin

Denna text publicerades den 26/12 i ett nyhetsbrev för Stiftelsen Thailands Övärld. Nu publicerar jag den även här:


Idag är det precis ett år sedan det ofattbara inträffade och Tsunamin slog till mot solande turister. Tillsammans startade Jessica och jag snabbt en insamling som ledde fram till stiftelsen Thailand Island Foundation, eller Thailands Övärld som den heter i Sverige. Det blev en organisation som attraherade fullständigt underbara människor som har arbetat på ett sätt som ni andra inte kan förstå. Vi reste förvisso 1,2 miljoner kronor, eller mer än 2 promille av vad som rests totalt i hela Sverige under året!!! Men det är ingenting i jämförelse med de enorma insatser som alla de frivilliga har gjort. Det rör sig om 10 000 tals nedlagda arbetstimmar.

Som mest hade vi 70 personer på Phi Phi, men det är eldsjälarna hemma i Stockholm som åkt fram och tillbaka som jag tänker mest på. De har varit fantastiska och det har varit en otrolig upplevelse för Jessica och mig att få se vad engagerade människor kan skapa. Jag tror inte att någon annan organisation betytt mer för Phi Phi än vår. Även om det inte uppmärksammats så mycket i Svenska medier, har det uppmärksammats i Thailand och på andra platser. Vi vet vad vi har gjort och ALLA på Phi Phi vet vad vi har gjort. Vi har aldrig gjort detta för PR utan för att det var viktigt att hjälpa till och vi har åstadkommit något stort. Jag vill av mitt innersta tacka alla er som bidragit med pengar. Alla ni som trodde på oss och som gjorde det möjligt att få igång stiftelsen och framförallt alla er engagerade frivilliga för era fantastiska insatser. Ni bidragsgivare skall veta att era pengar nått fram bättre än något annat projekt jag kan tänka mig. Mycket, mycket mer än 100% har nått fram.

Låt mig förtydliga att detta inte är skryt, det är inte Jessica och jag som gjort det stora jobbet, det är de 30-40 eldsjälar jag nämnt ovan. Arbetet, insatserna och resultatet har varit fantastiskt. Ändå skall jag be er om ännu en insats, en person som har betytt enormt mycket, inte bara för vår stiftelse utan för skadade på plats dagarna efter Tsunamin, för svenska anhöriga under året, för alla internationella organisationer och framför allt för alla de bofasta på Phi Phi, Carl-Magnus Steiner. Trots att han förlorade alla sina ägodelar, hela den verksamhet han byggt upp under tio års arbete och alla sina besparingar har han ägnat hela året åt att hjälpa andra. Inte en gång har han bett om hjälp och ingen har han fått. Svenskar som var där har fått hjälp och all lokalbefolkning har fått hjälp, men inte Carl-Magnus.

Han har aldrig bett om någon hjälp heller, men jag vet vad han har fått utstå. Han har förlorat runt miljonen och har haft svårt att starta om. Därför har vi privat satt in 10 000 sek till honom idag och jag hoppas kunna få fler som gör det. Det är synnerligen en annorlunda handling, men jag vet vad han har gjort på plats och jag vet vad han betyder för alla där nere. P.g.a. hans situation som utvandrad svensk medborgare och företagare på Phi Phi har han hamnat mitt emellan all hjälp. Nåväl, så har jag gjort. Han har Föreningssparbanken i Hestra 7457-124547-5. Han vet självklart inte om att jag gör detta, och om ni inte vet vad han gjort, googla om honom på nätet. Stiftelsens pengar har snart delats ut i sin helhet och vi övergår snart i en ny fas. En ny organisation har skapats som kommer att ta hand om de mjuka lånen som återbetalas och dessa kommer sedan att återutlånas. Skolan och aktivitetscentrat står snart på egna ben och turisterna har börjat återvända till byn,

Tack skall ni ha.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Har precis läst igenom boken "Phi Phi Island Paradiset som försvann"
Min kompis och jag lämnade Thailand 16 dec 2004, och kan idag skatta oss lyckliga över det. Tsunamin tyngde dock ner resten av vår resa. Är bara lite nyfiken på vad som har hänt med er hemsida, där man kunde läsa mer om ert arbete. Mvh Sanna (sanna.kempe@gmail.com)

8:06 em

 

Skicka en kommentar

<< Home