tisdag, februari 14, 2006

Dags att väcka liv i pensionärerna

Publicerades ursprungligen 10/10 2005 i Metro

Ett av de fel jag hade när vi startade Icon i början av IT-eran var att jag trodde att man kunde köpa erfarenhet på diskett. I dag, med tio års större erfarenhet och kunnande, vet jag hur mycket det är värt och hur många av de misstag vi begick som hade kunnat undvikas. Jag förstod inte heller att uppskatta värdet av ett nätverk. Jag menar, Stockholms bästa nätverk finns tillgängligt för alla genom telefonkatalogen och internet, men det är inte riktigt samma sak som att ha ett upparbetat nätverk baserat på relationer, referenser och historia. Anledningen till att jag inte förstod detta var att jag själv aldrig varit inkopplad i ett nätverk av betydelse och att jag aldrig fått hjälp av någon annans. Det var en av anledningarna till att jag ville pensionera mig vid 40. Jag förstod inte vilket ansvar, vilket samhällsansvar jag hade att förvalta och se till att upplåta mina erfarenheter och mitt nätverk åt andra unga och oerfarna entreprenörer. Jag visste inte heller hur kul det var att vara entreprenör och att hjälpa entreprenörer. I dag, smartare och visare, förstår jag dessa saker och bekymrar mig då för hur få andra som tar sitt samhällsansvar. Min huvudsakliga syssla i dag är just att utnyttja min erfarenhet och mina nätverk till att hjälpa nystartade företag att komma i gång, och det är otroligt hur mycket man med enkla medel kan bidra med.

Tänk om alla pensionerade gamla företagsledare, politiker, advokater, byråkrater och andra kunde förmås att ägna en dag i veckan eller i månaden åt att träffa entreprenörer och dela med sig av sina erfarenheter. Tänk vilka värden de skulle kunna skapa, så många nya jobb! Så mycket pengar de själva skulle kunna tjäna att dryga ut sina pensioner med! Häromdagen läste jag statistik som sa att 90 procent av Sveriges befolkning ville gå i pension före 60 och att den genomsnittliga pensionsåldern nu var 58.

Siffrorna för USA var något annorlunda. Där hoppades 75 procent av befolkningen att de fortfarande skulle jobba efter 70. Sug på den karamellen och läs meningen ett par gånger. Förstå vilken fantastisk kompetens, vilken enorm mängd erfarenhet och vilka otroliga nätverk som vi går miste om i förtid. J

ag garanterar att vi talar om tiotals, kanske hundratals miljarder i förlorade värden. Samma sak gäller alla arbetslösa. Vilken fantastisk outnyttjad kompetenspool! Jag tror inte att det viktigaste politikerna har att göra är att skaffa nya jobb. Jag tror att det viktigaste är att aktivera människor att själva ta tag i sitt liv, att skapa miljöer där kreativiteten flödar, för kreativitet leder till idéer. Idéer blir företag och företag skapar arbeten. Jag tror att vi måste skapa miljöer där människor träffas och finner självförtroende i gemenskapen, miljöer där mångfalden leder till framgångsrika lagbyggen och där erfarenheter tas till vara. Politikerna måste skapa incitamentsstrukturer för att aktivera och motivera kompetenta människor att engagera sig och ja, vi måste sänka skatterna och vi måste väcka liv i alla 60-, 70- och 80-åringar så att de hjälper till att bygga ett nytt entreprenöriellt samhälle.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Din blog om äldre som kompetens roar mig.
Jag är 81 och har internationellt marknadsfört metoder och utrustning för biokemi idag bioteknologi från 1956 till 1990 i svenska företag med världsrykte. Som pensionär arbetade jag som "konsult" åt ett företag i Kalifornien till 1995 då jag slutade som Vice President/Sales and marketing. Att bara vara pensionär var för trist. Nödvändig relation till IRS gjorde att jag slutade 1995.
Min gång genom ett företag som växte från 2 MSEK till 1000 MSEK tar för lång tid att beskriva.
Om du tror att att sådana som jag kunde behövas skriv ett mail. Jag är frisk och tar mig fortfarande ned för en slalombacke.
Till något annat. Kan du inte skriva något om Hans "Merlin" Karls(s)on? Merlin var som du vet en trollkarl som kunde förvandla vad som helst till vad som helst t.ex sanning till lögn eller exempelvis 15 - 20% arbeytslöshet till i nästa maj 4% "öppen" arbetslöshet. Tror du Merlin skulle ha klarat av det utan att rodna?
Du är en frisk fläkt.

10:16 em

 
Anonymous Anonym said...

Hi Johan,
I agree with you totally, Sweden has an enormous amount of untapped experience in our retired managing directors and entrepreneurs. If we could only create a forum for them to share their experience with young budding entrepreneurs then we might be able to get the ball rolling again. But we still have the problem that the only people that seem to be taking initiative to start a business are our citizens with a foreign background...Great for them! :) . I took a look at Pølsemannens website today after seeing an advert about franchising and I noticed that of all the outlets in Sweden (almost 50) only 7 or 8 of them were run Swedes. With unemployment so high you would think people would be jumping at the chance to earn their own money …. But no, it seems to be easier to sit at home and receive social welfare. I know we are only talking about hotdog stands but the principle is the same, people are afraid to take the step to run their own business. Can we use the knowledge of these old veterans to get young people interessted in starting their own companies? Are there any reading this who feel inspired by Johan to stand up and be a mentor / role model for these young people?

Ps. Excuse the English I was too tired to write it in Swedish ;)

12:23 fm

 
Blogger Johan Staël von Holstein said...

Ola! Min mail är johan@iqube.se, jag är ute och reser nu men kontakta christian.fricke@iqube.se så kan han visa dig och presentera IQube och konceptet bakom verksamheten.

/Johan

9:09 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home