söndag, februari 19, 2006

Nu ska han misskrediteras!

Det var så härligt förutsägbart! Precis som jag har förutspått på mina föreläsningar och i mina kolumner så har den socialdemokratiska PR apparaten nu satt igång att misskreditera och smutskasta mig. Den Svenska yttrandefriheten är synnerligen begränsad om man tar hänsyn till de metoder som används för att tysta ner sanningssägare som mig. Den så kallade fria pressens metoder att systematiskt skrämma alla marknadsliberaler till tystnad är vidrig. Inget annat land har ett så opolitiskt och oengagerat näringsliv därför att ingen vågar yttra sig.


Gårdagens DN är ett lysande exempel. Artikeln handlar om ett bolag som har problem att betala sina leverantörer och som därmed lever under konkurshot. Journalisterna framhäver med önskvärd tydlighet att DE inte tror på affärsidén och sågar bolaget och dess grundare efter fotknölarna. Det gör säker det lättare för dem att betala sina skulder. Huruvida det är relevant eller intressant vad dessa superentreprenörer till journalister anser eller inte låter jag vara osagt. En av de drabbade leverantörerna som inte fått betalt för sina serviceavgifter sedan oktober månad är mitt IQube. Varför det är betydligt mindre synd om mig och andra fordringsägare framgår inte. Istället hängs IQube och jag ut som om det var mitt fel och som om vi låg bakom bolaget… Både jag och IQube fanns med på bild.


Svenska tidningar har för visso beskyllt mig för den globala finansiella kraschen i slutet av förra århundradet, så jag har ju viss vana. Men man kan undra varför.
Trotts 1000 tals artiklar om Skandia skandalen har jag aldrig sett dem sätta ut en bild på ägaren till det fastighetsbolag som hyr ut bygganden till Skandias huvudkontor på Sveavägen. Ej heller har jag i sammanhanget sett en bild på någon taxichaufför som någon gång kört någon till Skandia. Varför, därför att det saknar relevans!
Om jag var på gått humör och snäll, då skulle jag kunna försvara DN med att säga att eftersom de aldrig, trots flera inbjudningar, varit på IQube och aldrig skrivit om vad IQube är eller gör, så är det ju inte så konstigt att de förvecklar sanningen. Men det hade ju inte varit så svårt att ringa mig och fråga…

Igår ringde jag DN ett 10 tal gånger och fick tala med någon redaktör som medgav att bilden på mig totalt saknade relevans i sammanhanget. Hon lovade att chefredaktören skulle ringa mig, vilket han inte gjort. Han håller sig undan.
Även de två journalisterna Jan Falk och Johan Smitt har trots upprepade påringningar valt att inte kommentera artikeln.


Vad är det då IQube gör? Jo, vi säljer en service, infrastruktur om man så vill, till entreprenörer i tidiga skeden för att hjälpa dem skära sina kostnader och påskynda affärsstrategiska processer så att de skall kunna nå lönsamhet, skapa arbeten och ge skatteintäkter till staten.
Under 12 månadsperioden mellan 1/10-04 och den 1/10 -05 tog vi in 55 bolag. Total sitter det över 80 bolag på IQube. Det har skapats långt över 150 nya jobb vilket gett över 50 miljoner i skatteintäkter till stat och kommun. Samtidigt har vi hjälpt till att resa över 40 miljoner i riskkapital. Pengar som har räddat både jobb och företag.

Frågor:

Kan personer som gått i konkurs anlita IQube?
JA. Det är en av våra många principer. Vi skall döda Jante inte drömmar. I USA ser man konkurser som erfarenhet. Man kan faktiskt få komma tillbaka och revanschera sig!

Tar ni in konstiga idéer?
JA. Vi tittar inte på idéer vi tittar på individen. Har de viljan, drivet är viktigare än huruvuda jag eller någon annan tror på idén?

Kan ni göra felbedömningar?

JA, självklart. Alla gör fel ibland.
30% av alla bolag i Sverige går i konkurs första året (betydligt fler på 2-3 år) och vi räknar inte med att vara mycket bättre än genomsnittet, även om vi är långt, långt under idag.


Johan Staël von Holstein

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Eftersom jag på din inbjudan skall besöka Iqube i nästa vecka för att lära känna verksamheten.
Jag har tidigare inte vetat nästan något om Iqube så när jag ser dig och Iqube i DN så blev jag givetvis nyfiken.
Att det inte stod något om Iqube men väl angrepp på ett företag med problem och en företagare med enligt DN tvivelaktigt förflutet var förvånande. Ja - det stod ju att de hyrde lokal av er.
Jag förstår verkligen din reaktion.

10:11 em

 
Anonymous Anonym said...

Johan,

Sosseapparaten är mycket effektiv på att försöka tysta ner alla som talar sanningen. Dock blir man ansedd som paranoid om man uttalar sig om de saker som du har tagit upp av "vanliga" svenskar.

Jag är mycket imponerad över det som du har gjort genom åren med dina projekt, spesiellt att du återvände till Sverige för att skapa nya projekt som iQube.

Själv har jag också genom åren bidragit med tiotals miljoner i skatt till det stora svarta hålet, Staten. Den tack man har fått, är att man står utanför den "trygga familjen" som egen företagare och entreprenör. Man ska ju vara rik, de facto, innan man startar företag enligt sossarna.

Anyway, jag har fått nog och lämnar landet med familjen inom kort. Åter igen, du har min fulla respekt och beundran för vad du försöker göra och hoppas att du fortfarande hittar krafter för att bekämpa ettpartistaten.

Mvh
JK

10:26 em

 
Blogger Johan Staël von Holstein said...

Tack skall du ha.
Vem är du JK?

johan@iqube.se

Johan

8:39 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home