onsdag, december 31, 2008

Nu slutar jag på Metro

Efter snart 100 kolumner i Metro är det nu dags att sluta. Det här blir min sista. Jag förstår att många är glada, själv tycker jag att det är lite tragiskt eftersom jag tror att det är nyttigt för alla sossar att få höra lite sanningar och eftersom det är så få andra som vågar och som får chansen
att säga som det är.


Nåväl, nära 100 kolumner, många samlade i en bok hos Vulkan och många förutsägelser som har slagit in. Jag vet att jag har inspirerat många, att jag fått många att känna att de kan. Jag vet också att många invandrare är tacksamma och jag hoppas att Jante fått sig en rejäl törn och att många färre röstar rött. Vem vet, jag kanske blir erbjuden att skriva någon annan stans, men till dess skall ni få med er lite råd.

Godta aldrig ett nej! Ge dig aldrig om du vet vad du vill eller tycker att du ha rätt. Det finns få sanningar och saker och ting blir vad du gör dem till, så även ditt liv. Ifrågasätt allt och alla! Fatta egna beslut och stå vid dem! Stå vid ditt ord! Var modig! Ta ansvar för dina handlingar och kom
ihåg, att livet inte är en popularitetstävling. Skäms inte för dina misstag, lär dig av dem och gör inte om dem.

Tro på dig själva och dina idéer. Kolla dig omkring på allt som finns. Kan andra, kan du, funkar andras idéer funkar dina. Ge dig bara fan på det. Låt aldrig sossar och fackföreningar trycka ner dig och få dig att tro att du ingenting kan och inget är värd. Låt ingen säga till dig att du skall vara
nöjda med det du har. Livet är inte rättvist, vänj dig! Ta för dig! Den som gapar efter mycket vinner ofta hela stycket. Ge aldrig upp! Gå efter dina drömmar, gör det du tycker är kul, det är ofta det du är bra på. Har respekt för andra människors kunnande, utbildning och hårda arbete.

Gör dig förtjänt av det du har och var stolt över vad du har åstadkommit. Lyssna inte på förståsigpåare och ”nej”-sägare. Du är lika bra som dem, minst! Arbeta bara en eller två timmar mer än andra och dina mål kommer att uppnås. Omge dig med människor som ger dig energi, som peppar dig. Kämpa, glöm inte att resan är mödan värd och vill du inte, vare sig kämpa eller gå för dina drömmar, stå då vid ditt beslut, ta konsekvenserna och ta ansvar för det. Livet är underbart, ta tag i det och gör något av det! Det vackraste som finns är kärlek det näst vackraste är entreprenörskap, prova dina vingar, det är inte farligt att misslyckas. Du kan, du kan, du kan!

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Dadahinkochspade på dig själv! Det måste ju finnas någon duktig entreprenör, bland alla som hyllats än hit och än dit i dina kolumner, som kan åta sig en liten korrekturläsning innan du postar inlägget som du vill att hemska hemska jantesverige ska ta på allvar. Det här var, även med dina mått mätt, lågt.
Fast "låt aldrig sossar och fackföreningar trycka ner dig och få dig att tro att du ingenting kan och inget är värd." var ju helt guld, oslagbar.
Det här är lika sorgligt som när kvinnofängelset gick i graven, det är något speciellt med text och bild som är så usel att den blir bra. Tur man har internet

1:28 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas onekligen att man får ta del av dina tankar och krönikor på annan plats inom kort tid. Dem behövs.

4:08 em

 
Blogger Anders Paulsson said...

Varför ska man nu läsa Metro?

Tack för den här tiden.

Mvh, Anders Paulsson

threelilybuds.com

11:58 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej! Ville bara säga att du gör ett fantastiskt jobb!! Du belyser det som många bara tänker men inte vågar säga. När jag hade fått tips om dig och ditt skrivande så hade du slutat på metro. Men som tur var hittade jag din blogg. Fortsätt skriv som du gör, det ger en kick i rätt riktning. Jag skrev till dig för ett tag sedan. Då jag tyckte att du skulle få en award för ditt mod. Den finns kvar på min sida.
Take care

12:28 em

 
Anonymous Anonym said...

Även om du har goda avsikter, så tror jag inte att du inser hur många som missförstår dig och därför slår dövörat till.

Man kan helt enkelt inte kalla folk för dumhuvuden och sedan tro att de skall lyssna.

Att du även är populär bland många i avgrundshögern, borde väl säga dig något.

Men visst är utbildning viktig.
Glöm ändå inte att svenska arbetare inom t.ex. industrin är rejält utbildade i en internationell jämförelse.

Kanske inte på någon "fin" skola, men ändå...

10:10 em

 
Anonymous Anonym said...

Johan, du är så otroligt bra. Det är så tråkigt att du inte kommer fortsätta vara kolumnist på den väldigt offentliga plats som Metro ändå är, jag hoppas att du finner en ny publik talarstol snarast.

Jag måste också passa på att tacka dig för din intervju i tidningen Dagen.

Allt gott!!

11:47 em

 
Anonymous Anonym said...

Det var tråkiga nyheter! :-(

Vem ska nu utmana och avslöja det mossiga sosse-sverige? Du är bäst, Johan!

6:07 em

 
Anonymous Anonym said...

Tråkigt att du slutar skriva i Metro, dina kolumner har varit ett ljus i mörkret för oss som ser verkligheten som den är och som kämpar för frihet under personligt ansvar. Jag önskar dig all lycka iframtiden och hoppas att du fått några vänsterstollar att tänka till även om det inte är så troligt.

12:13 em

 
Anonymous Anonym said...

Precis de positiva pepp-orden jag behövde just nu! Tack!

1:12 em

 
Anonymous Anonym said...

Tack Johan,

för att du fortsätter säga allt det som så många behöver höra.Kan inte sägas för få gånger.

Det skulle vara fantastiskt om du fortsatte blogga!

Hälsningar,
Damra Muminovic

8:26 fm

 
Anonymous Anonym said...

SAKNAR DIG I METRO! DINA KOLUMNER VAR FANTASTISKT INSPIRERANDE!!!

1:37 em

 
Anonymous Anonym said...

Ja det var ju rätt naturligt att du fick sluta på metro. hur underhållande det än var att reta upp sig på din Infantilism och gissa vilka diagnoser du har eller borde ha så blev det tråkigt att läsa samma idiotier igen, igen o igen o ännu en gång. Naturligt på samma sätt som när ingen ville ha dig i kulturen.
Lycka till med ditt nya liv i skuggan av att synas (hoppas jag)

2:34 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home