måndag, maj 26, 2008

Fattar ni vad klass 9A gjorde

Förra veckan briserade en Big Bang-liknande explosion mitt i vårt samhälle. Hur sa, vadå, frågar ni er och det är faktiskt så att det var en explosion som vi antingen kan blunda för och låta dess effekter passera obemärkt förbi, eller låta dem skaka om oss i våra djupaste fundament och faktiskt leda till att vi förändrar vårt samhälle. Fattar ni vad Klass 9A i Malmö gjorde?

De fullkomligt mördade ett 10 tal fördomar och förpassade moderaternas och folkpartiets stenålders skolpolitik till dårhuset där den hör hemma. Killarna och tjejerna i 9A, nästan samtliga invandrare, har varken högre eller lägre IQ än några andra klasser någonstans i Sverige. Däremot hade de sämre förutsättningar genom deras bristande språkkunskaper, föräldrar som antagligen talar ännu sämre svenska, den urusla grund de stod på när lärarna tog över och de många störande elever som på grund av ovan förstörde många lektioner. Ändå slog de alla! Kan vi då, en gång för alla, slänga alla rasistiska fördomar genom fönstret och låta alla elitistiska överambitiösa påtryckningar på barn åka med.

Kan vi en gång för alla fatta att det inte är intelligens, eller disciplin som avgör om ett barn blir duktig i skolan, utan motivation och inspiration! Kan vi då också passa på att slänga ut socialdemokratin för alltid och låta deras bästa polare Jante åka med. Det är inte synd om folk, de behöver inte tas omhand och fördömas in i tråkiga meningslösa jobb och liv. De är inte dumma och okunniga som sossarna tror! Människor har kraft, kunnande och förmåga. Allt de behöver är motivation, inspiration och förutsättningar. Vi måste ge dem dessa förutsättningar men alla måste också lära sig att ta ett personligt ansvar.

Vårt skolsystem MÅSTE vara så bra att ALLA får samma chans. Vårt skolsystem måste inspirera och motivera, vi måste utbilda och lära för livet, lära att ta personligt ansvar för vår framtid och vi måste få alla föräldrar att säga till sina barn att; ”titta inte på mig, titta inte på vad jag har gjort av mitt liv, lev ditt liv, ta vara på dina möjligheter, ta ditt ansvar och kämpa!”
Förstår ni hur 9A visade att det aldrig är för sent. Att det ALDRIG FÅR vara för sent, drömmen, hoppet, möjligheterna måste alltid finnas kvar, då bygger vi ett fantastiskt land. Då bygger vi individer med självförtroende och kreativitet, då skapar vi förutsättningarna för nya entreprenörer och därmed hoppet om en ljus framtid.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Helt korrekt - inspiration slår tvång och måsten. Man kan hoppas att alla lärare och blivande lärare såg serien och lät sig inspireras, samt att politikerna inser att skolan måste bli mer flexibel och försöka se eleverna som unika individer med unika behov.

Jag ser fram emot när Folke Rydén om 10 år kommer med dokumentären "Klass 9A - 10 år senare".

6:17 em

 
Anonymous Anonym said...

Vad ska vi då få pengar ifrån till alla dessa otroligt motiverande, outtröttliga och duktiga lärare hade du tänkt? Varje elev i Rinkeby "får" 10 ggr så mycket pengar som en elev i Alvik, hur mycket pengar ska man egentligen satsa på "problembarn"? Hur mycket som helst?

Din (från min sida förmodade) önskade skattepolitik går inte ihop med dina visioner i övrigt, tyvärr.

Tack för en i övrigt mycket bra blogg!

6:58 em

 
Blogger Unknown said...

Riktigt bra, jag håller med på alla punkter, underbart.. det är ta mig fan det bästa public servicehar gjort tillsammans med p3 dokumentärer. Jag hoppas alla i Sveriges avlånga land följde denna serie, som sagt tar död på alla fördomar och framför allt totalt krossar janten, denna bedrift är så stor så vi inte fattar dess proportion. Det är såhär vi skapar välfärd och framgång, så uppmuntra varandra till att lyckas, se till att stötta kompisar och släktingar att lyckas, att våga ta chansen att utvecklas att göra något unikt, jag är helt övertygad om att det kommer gynna alla i längden, så fullt ös framåt mot nya framgångar,

skit bra Johan, kör hårt!! ps: Tack för ett jätte bra anförande i Jönköping...

//Adam

3:27 em

 
Anonymous Anonym said...

hej , johan !
härligt o höra du har en egen blogg
jag har 2 affärsideer som jag skulle vilja disskutera med dig , den ena nätbaserad , den andra har med golf o göra , men är mer inriktad på tillverkning och marknafdsföring
Jag behöver din hjälp , och ditt kontaktnät ,
mvh Johan Sundqvist
mail : johan.s
@glocalnet.net

10:36 em

 
Blogger Lium Sweden AB said...

Hej Johan,

Jag hoppas att du mår mycket bra.

Jag skulle bli enormt glad om du har tid att besöka min blogg: metrobloggen.se/csr och berätta vad du anser om den. Tusen tack på förhand.

Trevlig sommar!

Richard Lium

12:22 em

 
Anonymous Anonym said...

Riktigt bra skrivet! Håller med i alla punkter! Du är grym, och faktum är att jag ibland tog Metro enbart för och titta om du hade skrivit något inlägg.

/Carl

10:05 fm

 
Anonymous Anonym said...

Tack för grymt bra läsning. Du och din blogg är en riktig inspirationskälla. Jag lyssnade på ditt anförande på Stockholms Universitet, i våras, under Marknadsdagarna och är fortfarade glad och peppad på att skapa underverk. Tack!

11:34 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home