torsdag, december 04, 2008

Svar till Avundsjukan driver oss alla till fördärvet

Problemet med att skriv en kolumn är det begränsade utrymmet som gör det svårt att förklara allt i detalj. Ett ändå större problem för just mig, är att jag skriver saker som de flesta aldrig fått höra i den vänstervridna svenska pressen Jag skriver om det som är enkelt, tydligt och klart, men det uppfattas som omöjligt, fel och obehagligt. Jag är pojken som skriker; ”kejsaren är ju naken!”

Först vill ingen tro mig, folk är rädda att se sanningen och erkänna den svenska lögnen. Folk blir rädda, förbannade, känner sig lurade, blir arga på budbäraren (mig), inte på lögnhalsarna, facket och sossarna. Innerst inne förstår nog alla, att det inte är rätt att 1 400 miljoner Kinesiska arbetare och 1 400 miljoner Indiska arbetare skall ha ett helvete medan 8 miljoner Svenskar som jobbar en tredjedel så mycket, har båt och sommarstuga och semestrar till Thailand där det tittar på fattigdomen och kallar den pittoresk. Någonstans måste alla sossar komma ihåg ordet solidaritet och känna lite ansvar och medkänsla. Någonstans i ryggmärgen måste även den helt outbildade förstå att vi bor på samma jord, att vi inte helt kan isolera oss utan att det finns konkurrens och att en lön måste relateras till ett skapat värde. Det överflöd, för det måste ALLA förstå att vi lever i, måste finansieras någonstans. Vem skall betala detta? Vem kommer att ha råd i framtiden och varför skall dessa pengar, vinsterna (om det finns några) finansiera just de svenska arbetarna och låta asiaterna leva undermåligt? Någonstans måste alla förstå att de fattigas mat hänger på väggarna i Sverige i form av platt TV.

JA, självklart, jag provocerar och överdriver för att väcka debatt, öppna ögonen på folk och säga sanningar, för när vi slåss om mat på gatorna om ett år, då är det försent. Vem skall ni skylla på då? Vem skall ni få hjälp av då? Inläggen på mina kolumner visar tyvärr på hur otroligt okunniga folk är. De visar att de är rasister, anarkister, på sin avundsjuka, men också på sin desperation, oro och hjälplöshet.

Jag skall svara riktigt på alla inläggen, som om alla vore värda riktiga svar och kanske ser ni då nivån på inläggen. Sedan kan väll ni, lika värdigt och enkelt svara på mina frågor. Det är lite otrevligt med alla skälls ord.

1.
Om jag har rätt och vi ser massor med konkurser och får massarbetslöshet nästa år, vem skall skaffa nya jobb och hur?

2.
Vem och hur skall betala för alla arbetslösa?

3.
Varför skall jag som entreprenör, som faktiskt jobbar som en slav, som tagigt personlig risk med mina pengar, inte har något socialt skyddsnät beskattas med 85%. M a o Jobba åt staten till i slutet på November?

4.
Finns det ingen solidaritet mellan arbetare i olika länder?

5.
Är det viktigare med semester och ny TV än överlevnad utan kravaller?

Med min sista fråga menar jag nämligen att jag tycker att ALLA svenskar skall vara beredda på att gå igenom stålbadet. Mellan 2001 och 2006 hade jag 0 kronor i lön eller intäkt. Jag fick sälja hus, bilar och investera allt jag hade i mitt nya bolag IQUBE. Jag tog personligt ansvar och risk. 2 gånger har familjen flyttat till mindre hus för att täcka för mitt risktagande. Det har skapat hundratals jobb där andra har fått lön och därmed klarar sig. Jag är ju (om man skall gå på inläggen) en outbildad idiot som inget kan och inget vet eller fattar, om jag kan måste ju alla kunna. Och det kan de! Det är min tro. De måste bara väckas ur sosse drömmen och ta ansvar.

saxat fran emelie (2008-12- 3 23:15)
Alltså rätta mig (gärna!) om jag har fel, men använder johan staël von lolstein i sin senaste metrokolumn underbetalda kineser som argument för sin åsikt att svenska arbetare är “avundsjuka”, överbetalda och driver oss ned i fördärvet? och är han allvarlig när han genom någon hemmasnickrad matematisk formel menar att svenska VD:s borde tjäna ÄNNU mer? eller har jag missförstått alltihop? är han ironisk? jag förstår ingenting?

Svar:
Ja, du har fel. Jag försöker få folk att se det sjuka i de ENORMA skillnaderna och förstå att det måste, vilket politiskt system vi än väljer finnas någon form av korrelation. Jag förordar absolut inte Kinas system. TVÄRT OM, jag hatar kommunism, fattigdom och orättvisa. Jag längtar efter att Asiater skall få det bättre och slippa barnarbete mm. Jag vill att vi skall hjälpa till och samtidigt förbereda oss på vad det kommer att innebära för oss.

Bosse (2008-12- 3 22:54)
Hade Holstein använt samma tonläge mot kvinnor eller invandrare hade han kunnat få problem med jurister, det är jag övertygad om. Sexism och rasism är inte okej och det skall det inte vara heller. Men varför är detta oblyga arbetarförakt i sin ordning? Kanske säger det något om det andliga och ideologiska klimatet i stort.

Svar:
Bosse, jag gör ett ”case” av att ALLA i ett halvår spottat på bankirer och alltid gjort det på chefer och entreprenörer men ALDRIG på arbetare. Se hur det känns! Läs igen och tänk efter!

Knasigt (2008-12- 3 22:28)
Jag håller med dig Wiseguy, det sorgliga är att Metro sitter och betalar för att han ska skriva så korkade saker som han gör. Tror inte att jag hört någon intelligent av honom någon gång.

Svar:
Jag får inte mycket betalt och jag gör det inte för pengarna. Du behöver inte gilla denna artikel, men när du säger att inte hört något intelligent av mig säger det mycket om dig med tanke på alla mina antirasistiska kolumner, mina kolumner om och för invandrar, om en skola för alla, om frihet osv…

Wiseguy (2008-12- 3 22:22)
Fattar inte riktigt att folk orkar käfta emot Johan. Det är väl bara att inse att han är en stolle vars åsikter inte behöver ta på allvar. Det som kan vara farligt är att han långsiktigt påverkar samhället värdegrund just när folk inte verkar förstå att det han säger bara är galenskap. Sluta lyssna på'n och fortsätt som ni gjort hur förolämpade ni än känner er.

Svar:
Vad är det som utmärker en stolle och varför behöver man inte ta mina åsikter på alvar? Är inte det odemokratiskt? Vad är det som är galenskap, kan du förklara?
” Sluta lyssna på'n och fortsätt som ni gjort!” Så vad du rekommenderar alla att gör är att stoppa huvet i sanden och låtsas som om det regnar… Det kommer alltså ingen lågkonjunktur och konkurrensen från omvärlden kommer inte att påverka oss? Det är säkert ett väldigt bra tipps!

Urban (2008-12- 3 21:58)
HALLELULJA Johan, Entreprenören räddar världen, Hallelulja, Johan Stael är vår frälsare, minst lika bra som de socialistiska frälsarna, och de religiösa också för den delen, och det är ju frälsning vid behöver, Hallelulja.., Hallelulja HALLELULJA JOHAN !!!!

Svar:
Jag är ingen frälsare, det finns inge just nu, det är just det som är problemet. Du har ingenstans att vända dig, inte till sossarna, inte till facket, arbetsgivare eller grannen. YOU ARE ON YOUR OWN! Du måste börja ta personligt ansvar och ta tag i ditt liv.

I understand Swedish (2008-12- 3 21:34)
Johan, would you please go fuck yourself?

Svar:
Do you mean this literally? How is that perused?
I understand English, German, French and Spanish. (I do not know how ever why that should be interesting…)

Larsåke (2008-12- 3 21:31
Johan, jag håller med. Jag är själv Vd och förstår dig. Och egentligen borde vi avskaffa hela socialstaten. Det är en modell som inte fungerar. Vi kan ju inte längre konkurrera längre på den globala marknaden! Och, det är fruktansvärd orättvist att kinesiska chefer tjänar mer. Varför jobbar man då egentligen 20 timmar per dagen? Utan sådana som oss skulle Sverige vara ingenting. Det borde väl uppskattas någon gång? Okej, det räcker nu. Jag är inte Vd, och allting du skriver äcklar mig.

Svar:
Jag förstod med en gång att det var ironi, till skillnad från alla som läser mina texter. Så, allting jag skriver äcklar dig till exempel mina artiklar som är antirasistiska, mina kolumner om och för invandrare, om att rädda vår miljö, om en skola för alla, om att alla skall ha samma chans, att alla kan om de vill, om frihet osv, om att alla skall ta ansvar… Intressant… Du verkar vara sund...

F.Off (2008-12- 3 21:12)
Bra sammanfattning, Gösta!

Svar:
Antar att Gösta kommenteras nedan, men med F.OFF menar du att jag skall knulla mig bort… Trevligt språk bruk! Klart odemokratiskt med tanke på att jag bara utnyttjar min rätt att säga vad vag vill.

Working Class Hero (2008-12- 3 21:09)
En skillnad som du och dina snobkompisar aldrig kommer att föstå: Jag är inte avundsjuka på er. Bara för att ni strävar efter rikedom så gör inte alla det. Det jag vill är att ha tillräckligt med pengar. Jag är inte avundsjuka. Jag vill inte ha någonting att göra med er. Jag äcklas av er. Respektlösa elitistiska människor äcklar mig.

Svar:
Du är verkligen fördomsfull. Jag har inga snobbpolare och jag strävar inte efter rikedom. Jag vill skapa saker, bygga företag och jag strävar efter frihet och en trygghet för mina barn som jag SJÄLV vill skapa för dem. Jag vill också ha tillräckligt med pengar och jag tycker att det är beundransvärt att sträva efter det och att jobba för det. Den som jobbar extra, sliter hund skall få mycket mer än de som ligger på soffan. Du vill inte ha något med oss att göra säger du, jag vet inte vad det betyder för vilka är vi som du äcklar dig på? Och jag är varken elitistisk eller respektlös. Läs mina kolumner om skolan och ungdomsfotboll eller alla mina hyllningar till de som kämpar.

Gösta Larsson (2008-12- 3 21:08)
Intressant att lovorda Kina och racka ner på löner som förhandlats fram i fria förhandlingar i demokratiska länder. Såvitt jag förstår har krisen orsakats av inkompetenta giriga banker och dess ledningar. Tror väl inte ätt lösningen på krisen skulle vara att ge välbetalda bankdirektörer och andra chefer högre lön.
Lönesänkningar för arbetarna skulle förvärra krisen. vem skulle då efterfråga tjänster och produkter? Krisen har uppstått i det högerstyrda U.S.A inte i ett vänstersstyrt land!

Svar:
Inte med ett ord lovordar jag Kina. Jag bara belyser fakta. Den svenska byggarbetaren tjänar 58 gånger mer (det står fel i kolumnen, om svensken producerar dubbelt så mycket som kinnesen skall han tjäna dubbelt så mycket. I kolumnen står det 30 gånger mer) Någon måste förstå att det betyder något och att det kommer att få effekter. Så är bankirerna giriga igen. Så de som tagit lån de vet att de inte har råd med, de har inget ansvar? Du har däremot rätt i att vi behöver kapital till konsumtion, men framför allt behöver vi produktivitetshöjning. Behåll lönen, men jobba 10-12 timmar och bara två veckors semester. Höj pensionsåldern till 75, men framför allt, vi behöver ett paradigmskifte i vad vi jobbar med. Vi måste hoppa upp ett pinnhål till så att vi gör saker som Kineserna inte kan. Då spelar det ingen roll hur billiga de är. Hela västvärlden är lika skyldigt och vi kommer alla att tvingas till underkastelse.

P.Off (2008-12- 3 20:55)
En sak att fundera på, Johan: Tycker sådana som du verkligen att alla som har mindre pengar än du och andra vds är avundsjuka? Om man har tillräcklig med pengar så har man en bas för bra livskvalitet. Ingen tvekan. Men mer behöver man inte. Girighet och strävan efter rikedom höjer inte livskvaliteten. Det finns absolut ingen anledning att vara avundsjuk på rika människor. Tror faktiskt att många förstår det. Men detta tankesätt är antagligen svårt att begripa för rika människor.

Svar:
Äntligen välskrivet och smart! (förutom underteckningen) Pengar har aldrig haft ett värde för mig. Det är därför jag aldrig har några och därför jag inte lade undan när jag hade dem. Jag vill bygga och skapa framför allt, men jag vill också uppleva och skaffa mig en trygghet och det kostar pengar som gör att jag behöver tjäna dem. Så jag håller helt med dig i det du skriver. Vad du missar är att svenske skaffar sig mer än de förtjänar. Svensken har det bättre än vad vi har råd att ha och svensken vill inte jobba för det de strävar efter oavsett vad eller hur mycket det är. De som sket i att plugga, de som aldrig tagit risk eller jobbat extra, vill ha lika mycket ändå. Dessutom vill de bestämma över de som pluggat, kämpat och tagit risk om hur mycket de skall få tjäna och hur mycket de skall få ha kavar och de tycker att det är rätt at ta av dem till sig själva. Jag kan inte förstå hur och varför?
Skall Piss Off översättas till Far år helvete?

Pysen (2008-12- 3 19:28)
Jag jobbade i SydKorea i skyskrapa bland chefer, VD:ar, designers, ingengörer/konstruktörer, ekonomer mm. Koreanska slippsnissar och högtuppsatta jobbar mer än svenskar. Vi jobbade morgon till natt sen tvungen att hänga med företaget ut varje natt på restaurang. Vi jobbade 6-7 dagar i veckan. Så du LJUGER när du säger att svenska chefer, bankirer osv jobbar mer än asiatiska motsvarigheter. Alla Koreaner har inget liv och du, Johan skulle inte klara av de livet. 3 dagar semester år 1. 1d per år

Svar:
Jag har inte med ett ord jämfört med Korea, så det är du som ljuger. Korea har dubbelt så hög BNP per capita som Sverige och alla Koreaner har dubbelt så mycket i fickan efter skatt varje månad. Dessutom har du fel. De svanska cheferna jobbar likeá mycket som Koreanerna men tjänar 1/3. Jag har haft det livet i 10-15 år och klarar det utmärkt. Börjar dock känna mig lite trött.

Urban Turban (2008-12- 3 19:28)
Hej Johan Stealth von Hästskjuts, här kan du kolla in en kille som legat i pipelinen länge och är värd att få lite credd. Se denna fantastiska intervju från 1997 med mr Marian Radetzki, bondkomiker. Han är visst kompis med Maud Olofsson också ryktas det.
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=29716&a=712630

Svar:
Jag vet inte om leken med mitt namn är ett skämt eller en förolämpning och har inget internet där jag är nu.

F.Off (2008-12- 3 18:26)
P.S.: Om du ville vara ironisk så jobbar på det. Det funkar inte riktigt.

Svar:
Med tanke på reaktionerna verkar det funka perfekt. F.Off, är det ”Knulla dig bort” eller mer menat som ”far år helvete”?

F.Off (2008-12- 3 18:24)
Så du tycker att den här debatten är rolig? Aha. Jag föreslår att du, när det blir värre med arbetslösheten och vi kanske verkligen har upplopp, ställer dig på gatan och upprepar det här. Då får du se hur rolig det blir. Din ideal är alltså kinesiska lön för svenska arbetare, och också kinesisk lön för svenska företagsledare. Så skulle det vara rätt och världen skulle fungera bra. Intressant. Medan jag trodde att okontrollerad kapitalism ledde till krisen. Flytta till Kina då, Johan Snob v H!

Svar:
Skall jag se detta som ett hot? Är det mitt fel om vi har kravaller och arbetslöshet? Gör inte jag vad jag kan för att mina bolag skall överleva så att mina anställda har sina jobb kvar? Men om jag nu lyckas, men andra misslyckas, blir det då bättre för mina av att jag ställs mot väggen? Mina ideal är INTE kinesiska, mina ideal är realistiska och verklighets förankrade. Kan du förklara hur vi skall kunna tjäna mycket, jobba litet och producera saker ingen vill ha? Jag kanske är dum för den frågan har jag inte svaret på.

LB (2008-12- 3 17:35)
Johan, jag reagerade på kolumnens rubrik. När avundsjuka fungerar på ett osunt sätt skickar den oss i fördärvet. Men ett sunt sätt att hantera sin avundsjuka på är att istället använda den som drivkraft till nå lika långt eller längre än föremålet för avundsjukan. Varför fungerar det inte så i Sverige?

Svar:
De få talet bra inläggen inspirerar till att svara, Tack! Folk vill inte jobba för att nå sina mål, därför att de inte behövt, riskerna är för stora och incitamenten för små. Detta är 70 år av socialdemokratis fel!

Sudden (2008-12- 3 17:08)
"arbetaren har inte byggt det här landet, det har entreprenören"
Där har du så väldigt fel. Läs noga nu, jag missaktar inte entreprenörer, men det är ju en samverkan. Hur mycket skulle en entreprenör eller VD dra in utan kompetenta medarbetare?! Inget. Och man kan kritisera bidragsfusk utan att kräva orimliga VD-löner. Om en duktig ingenjör tjänar 40-50K, varför ska en kostympajas ha 20 gånger så mycket? Det är en stötande form av maktmissbruk. Den urlakar sammanhållningen i samhället.

Svar:
Du har helt missat poängen. Det är inte frågan om hönan eller ägget. FÖRST kommer någon som har en idé, som tar personlig risk och personligt ansvar SEDAN anställer han folk. Visst, utan folk inget värde, men kom igen, arbetare lider vi ingen brist på, särskilt inte om 12 månader, men då kommer vi att skrika efter entreprenörer. Sedan missar du målet igen. Chefen ÄR ingengör, men med 20 års arbetslivserfarenhet, och han tjänar inga 20 gånger!

Frans (2008-12- 3 16:58)
Jo, jag tror att de flesta förstår ironin men jag är trots det övertygad om att JSVH är den allra läskigaste sortens streber, a k a praktsvin.

Svar:
Visst, jag är en riktig streber. Jag vill bygga, stort och bra. Jag erkänner alla mina ambitioner och all energi jag orkar mobilisera. Jag är till och med stolt över den. Den skapar massor med arbetstillfällen och massor med pengar till staten. Vad är problemet? Att jag för mitt hårda arbete får något tillbaka? Att jag skaffar jobb åt arbetslösa? Att jag bidrar till välfärden? Kan du förklara vilket av detta som är läskigt och vad det är med detta som gör mig till ett praktsvin!

Cliffhanger (2008-12- 3 16:50)
Jag skrattar ihjäl mig. Förstår ni inte ironin och provokationen i denna kolumn? Alla kommentarer här belyser ju hur rätt Johan har.

Svar:
Tack!

Helga (2008-12- 3 16:47)
"Våra barn har ingen framtid". Fråga barnen som jobbar inom den kinesiska leksaksindustrin hur de ser på saken..

Svar:
Ta på dig ansvaret för det Helga! Jag vill att vi skall dela med oss så att de får det bättre! Jag vill att vi skall ge av vårt överflöd som vi inte arbetar ihop till de som far illa och jobbar för mycket.

Cissi Stek (2008-12- 3 16:45)
Heja Johan!

Svar:
Tack! Det var ett tag sedan ;-)

Britt Hultgren (2008-12- 3 16:28)
Hela artikeln lyser av ensidighet. Har du tänkt på att det finns annat än företag och entreprenörer. Vi har duktigt folk inom både den statliga och privata sektorn. Ex.vis inom skola, vård. Vi har yrken som taxichafförer, lokalvårdare, frisörer m m där statusen måste höjas och lönerna förbättras.
Jag är optimist och tror på en bättre framtid om båda parter har viljan att samarbeta. Dessutom tror jag att världen kommer att se annorlunda ut med den nye amerikanske presidenten med kollegor

Svar:
Hej. DU har HELT RÄTT! Jag har 2300 tecken ”to make a point”, jag hinner inte beskriva alla undantag eller yrkes grupper för sig. Jag tycker att vårdpersonal borde tjäna mer och ha bättre förutsättningar, som de har i andra länder. Jag älskar och beundrar yrkesskickliga hantverkare med stolthet och jag skulle ha kunnat göra gjort en ålders indelning där 30/40-talister jobbade och slet, sparade och gjorde rätt för sig. 50/60-talister åtminstone började bra men att det korrumperats av systemet och där de yngre är alldeles för lata, bekväma och bortskämda men där de kompenserar det med överlägsen kunskap (inom vissa yrken) Skulle jag få ner detta rätt skulle jag ha behövt en bok. Jag vill provocera och få folk att tänka om, förbereda sig och resa sig. Inte politiskt utan i nackskinnet och ta tag i sitt liv, ta ansvar. För du måste erkänna att det finns många lata fuskare och att orättvisorna är för stora.

Micke (2008-12- 3 16:24)
Skönt att du klär av dig offentligt, Johan! Med åsikter som dina behöver vi inte sväva i tvivelsmål var ultrahögern gömmer sig. Läs en grundkurs i logik, sunt förnuft, matte, historia, samhällskunskap, nationalekonomi, demokrati... till att börja med, och bli åtminstone allmänbildad.
Men...... då blir du ju som alla oss andra,vilket du föraktar DJUPT! Du är bara så FAR OUT, grabben, så man egentligen skulle tiga ihjäl dig. Men när Metro låter dig skriva dina sjukdomsalster, så behövs replik

Svar:
Ja, det tycker jag med. Men jag tillhör inte på något vis ultrahögern. Jag står i mitten med social liberala idéer. Alla skall ha samma chans, men det skall finnas incitament och morötter till de som vill mer. Jag har läst 20p Informationsteknik, Civ.Ek examen. 10 poäng vid Harvard Univeristy i ”” och ”Doing business with Pasific Rim conuntries”, 20 poäng vid Lynn University i bl.a. ”Organisational behaviour”, ”American Foring Policy” och fotografi, Executive studier vid INSEAD i Singapore och dessutom en massa språk. Hade jag haft tid, hade jag gärna pluggat mer

gina (2008-12- 3 16:23)
Konstigt att folk bemöter jsvh:s krönikor som om han vore seriös. Skrämmande dock att vissa också hyllar hans tankar och ideér. Håller med Christian i hans åsikter.
Tyvärr tror jag inte det är möjligt att, som Katharina Ekerö föreslår, totalt ignorera hans inlägg. Folk blir förbannade och då är det ju svårt att bara vara tyst.
Även en idiot som jsvh måste väl veta vad det kostar att leva här i Sverige, bara hyran äter ju upp halva lönen

Svar:
Låt mig upprepa om en idiot som jag kan bygga företag kan ju alla göra det! Är det medisinsk idiot du menar, och i så fall vad grundar det på? Där emot, äntligen någon som fångar skillnaden i kostnadsläget, men som sagt jag vill bara skapa debatt…

Perre (2008-12- 3 16:20)
Visst är det intressant!I Sverige kan man skaffa sig ett levebröd genom att i kolumner få ventilera sin maniska bitterhet och avundsjuka. Och hur det nu i krisens USA Johan? Är det den amerikanska avundsjukan och USA:s fack som ställt till det? Och lilla gubben...Att vi nu vet att vi förstör miljön har inga duktiga direktörer kommit fram till utan offentliganställa forskare. Om inte marknadskrafterna kontrolleras går det käpprätt åt helvete för miljön, och då finns bokstavligen ingen framtid!

Svar:
Jag tror att kolumnister får betalt i alla länder, jag förstår inte varför du tror att det bara är i Sverige. Krisen är skapad av att vi i västvärlden har konsumerat för mer än vi har tjänat, och nu kan vi inte betala tillbaka. Våra hög konjunkturer har gått upp för fort och för högt och nu skall vi betala priset och det blir tufft för alla, mig, dig, din granne och våra barn. Och du lille vän, alla offentligt anställda forskare är finansierade av entreprenörer. Wallenbergarna står ensamma för den i särklass största delen. Sedan har du fel, marknadskrafterna skall inte kontrolleras, de skall regleras. För det krävs visionära och starka politiska ledare och jag tror att Reinfeldt är det! Annars håller jag med dig, då går det åt fanders.

Jan (2008-12- 3 16:13)
Johan vill ha tillbaka. Glöm det Johan, den tiden är förbi! Varför ser många Sverige som ett föregångsland när det gäller t ex jämställdhet tror du? Din världsbild är så snäv och skev och du hyllar diktaturer och förtryckande nationer. Skriver du dina krönikor på fyllan? Har du gått ut grundskolan?

Svar:
Herre gud så fördomsfull! Bara påhopp och lögner! Du bländar mig med din intelligens! NEJ det vill jag inte ha ett samhälle där den store godsägaren styr och ställer och hans undersåtar ska lyda snällt och pliktskyldigt för att få mat på bordet till sina familjer! Min världsbild är varken snäv eller skev. Jag har bott 20 år utomlands, talar 5 språk, har startat bolag i 26 länder och noterat bolag i tre på 2 kontinenter. Kan du berätta om hur din internationella verklighetsbild har målats! Jag har aldrig hyllat vare sig diktaturer eller förtryckande nationer. Gällande min utbildning se ovan. Har du gått ut högstadiet? Det skall bli otroligt intressant att se hur du skall äta jämställdheten till frukost!

Micke (2008-12- 3 16:10)
Denne charlatan till debattör hittas i Metro, märkligt (!).
Du Johan, som så kategoriskt hyllar chefer och djupt föraktar arbetare; varför inte göra oss alla till chefer så har vi löst lönefrågan & du slipper känna hatet mot knegarna. Är det inte de, enligt SVENSK STANDARD, ofta underbetalda "arbetarna" som skapar själva förutsättningen för glidare som du. Du vill ha ner oss till kinesisk nivå, undantaget de dina! Och din matematiska "begåvning" avslöjade rätt mycket. Vilket kvalificerat FLUM!

Svar:
Jag hyllar ABSOLUT INTE alla chefer och jag föraktar ABSOLUT INTE alla arbeteare och jag ägnar mitt liv åt att göra alla till chefer. Massor fler borde bli entreprenörer! Det är framtiden och räddningen! Du är oförskämd som alla andra som säger att jag föraktar och hatar arbetare. Det är lögn! Jag har aldrig sagt något sådant. Det innebär inte att jag tycker att de skall jobba 1/3 av asiaterna och tjäna 58 gånger mer!!! Jag vill inte ha någon i Sverige någonsin till Kinesisk nivå. Det är därför jag vill att folk skall börja jobba hårdare, vidareutbilda sig, omskola sig, flytta dit jobben finns och eller bli entreprenörer. Fatta att det kommer att gå åt helvete om ingen gör något. Det kommer inte att vara mitt fel!

Anonymous (2008-12- 3 16:10)
Johan: om ett par år så kanske du får en egen kolumn i Kalle Anka.

Svar:
Varför skulle jag få det? Jag tror inte att jag skulle vilja ha någon.

Pelle (2008-12- 3 16:08)
Men så bra då.Då slutar alla arbetare att gå till jobbet redan idag så blir vi alla chefer om nu detta är så himla rättvist.Problemet är ju att inget lär ju bli tillverkat vilket ganska så snabbt lär sänka dessa chefers löner ... häpp. :)

Svar:
Det är lite jobbigt att ta sådana här kommentarer på allvar. Jo du förstår alla kan inte göra det samtidigt, men mång, över tiden. Och sedan kan massor av grejer produceras i Kina så att vi ökar konkurrrensen om jobb där och kan höja deras löner så att de slipper svälta.

Johan "der ubermensch" (2008-12- 3 16:08)
Svenska arbetare ska jämföras med kinesiska arbetare och svenska chefer ska jämföras med amerikanska chefer. Fan vad puckad du är!
En bankir producerar inte ett skit. En bankir profiterar bara på andra utan att själv fylla någon funktion. En bankir kan därför jämföras med en parasiterande organism. En organism som försvagar värden den lever utav för att i värsta fall till slut ta död på den. Ungefär som den hjärnmask du lider utav Johan.

Svar:
Du verkar inte kunna läsa. Jämförelsen är gjord enbart med Kineser.
Varför är jag puckad? För att jag inte tycker som du eller för att jag tycker att skillnaderna mellan Kina och Sverige borde diskuteras. Tycker du verkligen inte det? Menar du att det inte har med oss att göra och inte kommer att påverka oss?
Din kunskap om bankvärlden och din förståelse för pengars roll i samhället, för att betala sjukvård, mat etc. är anmärkningsvärd.... Låt oss hoppas att du inte har någon framstående funktion i partiet. Märk väl att jag ALDRIG, varit i närheten av att skriva något så nedlåtande om en grupp som du gör.
Du kanske är läkare, hur har jag fått hjärnmasken, hur vet jag att jag har den och finns det botemedel?

Jag måste pausa!

18 Comments:

Blogger Grovt Initiativ said...

jaja men fortfarande saknas i jämförelse en justering av levnadskostnader i respektive land. man kan inte jämföra löner i så olika länder i absoluta tal.

11:49 fm

 
Anonymous Anonym said...

Johan, stå på dig. Jag tycker du är bra och att dina åsikter behövs i Sverige.

1:18 em

 
Anonymous Anonym said...

Tjena J. De 50-100 mill som du fick när Icon gick B-up e de slut?
Flyttade du inte till London ett tag? Varför tillbaka till Sv?
Va hände me alla de som köpte Icon aktier när det blev slut på sagan?
Ha detta färgat dig?
Varför behövs anställda om man resonerar att de e bara tärande?
Kan inte alla va entrepenours istället?

5:41 em

 
Blogger Harri Klingsten said...

Bra jobbat Johan, tycker det är kanon att du tar dig tiden att svara alla som tyckt till i ämnet. Du har poänger med de flesta kolumner du skriver i Metro men ibland är de för provocerande anser jag. Ett påhopp på alla arbetare är tufft, men som du skriver är det helt legitimt att häckla bank och finans människor. Det ligger någonting i det, men kanske är timing för den debatten inte den bästa. En arbetare som jobbat i 40 år på samma arbetsplats och ser sina besparingar försvinna till bolag som delar ut miljarder i bonus har kanske har rätt att gnälla lite :-)

Angående låntagarnas girighet har du helt rätt de är minst lika ansvariga som bankerna. Båda parter borde kunna hantera en miniräknare eller Excel...

Fortsätt ditt skrivande, jag finner dina åsiker jäkligt intressanta även om jag sällan håller med dig.

"We live in a free world"

8:36 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag är grymt imponerad av dig Johan. Jag gillar verkligen att du tar fajten och dessutom vågar stå för det. Du ska ha cred för det!

10:02 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan!

Bra att du orkar! Vi är några tills som har liknande åsikter som du har. Ett problem som jag tror att många är ovetande om är hur skyddad deras uppväxt och värld var, och nu plötsligt inser de att Sverige kanske inte är perfekt i alla aspekter. Vi har haft ett socialdemokratiskt styre som har gjort sitt bästa för att alla ska brytas ner och ingen ska tro att han eller hon är något (endast idrottsmän fick sticka ut, men inte för mycket). Men nu har vi en miljard vardera av hungriga kineser och indier som vi ha vår levnadsstandard. Hur tänker vi göra för att vi fortsätta ha den eller helst förbättra den? Spelet om jordens resurser är ett nollsummespel: det Indien köper kan vi inte köpa och vice versa. Är det rättvist att vi ska ha det bättre än stora delar av världen eftersom vi har haft det hittills? Eller ska vi ha det bättre (om vi överhuvudtaget ska det?) eftersom vi jobbar hårdare och producerar mer saker som andra faktiskt vill köpa? Vi är inget "folk av guds nåde" utan några som låg lite bättre till en än andra tidigare i historien, men det betyder inte att vi kommer att fortsätta göra det i alla framtid. Vi behöver, bl.a. bättre utbildning från lågstadiet till doktorsnivå, starka enreprenörer som leder företag som kan överleva och expandera på en hård världsmarknad.

Keep up the good work!

9:18 fm

 
Anonymous Anonym said...

Repeterar det jag skrev idag på metro (inte skrivit förut)

Synd att du spetsade till krönikan så mycket Johan att inget av budskapet finns kvar. Här blir det bara pajkastning. Den viktiga frågan försvinner, hur ska Sverige kunna hävda sig i framtiden. Hur ska vi skapa nya företag? De stora företag som vi lever på nu är gamla och skapades för länge sen. Varför kommer det inte fram nya företag som växer till storbolag längre?

Sen är verkligen problemet av VDar tjänar för lite? Poängen skulle då vara att driftiga entrepenörer inte kommer fram för att lönerna är för dåliga. Det kan vara intressant poäng att många undviker att starta bolag för att lönsamheten är för låg och risk och arbetesinsatsen som krävs är gör det "värt det". Kan vara så då vi har ett mycket högt skattetryck fortfarande.

Däremot finns det många som är för välavlönade idag, t.ex. VD för oligopol eller monopolbolag.

Vad gäller "arbetare" så består Sverige numera till huvudel av en välutbildad medelklass. Alla har minst gymnasium. Många har Unversitetsutbildning bakom sig. Alla unga Svenskar lär sig engelska och andra språk. Många kan spanska, franska etc. Så kunskapen finns likväl hos folket idag däremot kanske inte "entreprenörandan". Bland annat är ju arbetslöshetsförsäkring uppbyggd på att man ska vara "fast anställd", annars blir det svårt att få ersättning vid arbetslöshet. Normen är "fast anställd".

Mvh /Leif

4:15 em

 
Blogger Cerdic said...

Jag orkade inte riktigt läsa igenom alla svar, så må hända jag hade ändrat åsikt om jag hade gjort det.

Delar av din text varken förstod jag eller höll med om, men huvudpoängen, den om att det är helt absurt att svensk medelklass orkar klaga på högavlönade chefer, samtidigt som vi totalt skiter i att skillnaden mellan oss själva och en kinesisk arbetare är större än mellan oss och en högavlönad chef, kan jag bara applådera.

Innan folk börjar diskutera huruvida t.ex. Postens VD är värd sin lön i jämförelse med en medellön i Sverige, så ska man nog ta och börja diskutera huruvida en medelmänniska i Sverige är värd sin lön i jämförelse med en medellön i t.ex. Kina.

6:14 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig i det mesta du säger. Synd bara att de flesta inte verkar kunna fundera och tänka längre än näsan räcker.
Å andra sidan är man inte förvånad. Det räcker att läsa insändarsidan på Metro en enda gång för att bli mörkrädd.

5:13 em

 
Anonymous Anonym said...

Vill du att din blogg skall synas mer och dessutom ha chansen att vinna feta priser? Se då till att registrera en användare på Halmstadforum.se. Den bloggare som varje månad drar flest besökare till hemsidan kommer att belönas med en plats på förstasidan och ett pris. Låter detta bra? Tveka inte! Registrera dig nu!!!!

PS. Vi kommer även utse Halmstads bästa Bloggare, vinnaren tilldelas ett skriftligt bevis. Det är något att hänga på väggen de!! DS.

Halmstadforum.se // Ryktet går – Häng med

4:01 em

 
Anonymous Anonym said...

Stå på dig Johan, (vilket du gör alldeles utmärkt).
Du är en av de starkast lysande stjärnorna i dessa dystra tider. Räddningen ur krisen kommer inte komma från politikerna, de kan med många maktmedel underlätta arbetet, men de som kommer stå för arbetet är det här landets alla duktiga och drivna entreprenörer med stora som små företag.

Har precis läst ditt senaste inlägg här och jag förvånas över folks okunskap och beundrar hur du orkar bemöta alla direkta påhopp på dig som person. Man behöver ju inte hålla med dig i allt du skriver, men man måste ju kunna föra någon slags vettig dialog för att förändra, smutskastning och personangrepp har aldrig drivit ett land eller en ekonomi framåt såvitt jag vet.
Och vad de flesta av dina antagonister verka missa är ju att de flesta entreprenörer och företagare är både arbetare och chefer, de jobbar på alla nivåer i företaget, och de sätter in fler mantimmar än många andra orkar. De företagsledare som sitter fastlimmade vid ett exklusivt skrivbord är lätträknade tror jag, tyvärr är det denna bild som råder hos dem med okunskap. För många av oss mindre entreprenörer/företagare är arbetsdagen fylld av organisationens alla upgifter. Skulle jag själv dokumentera mina arbetsuppgifter skulle det bli ett långt och mycket varierat dokument :-)

Hursomhelst, fortsätt skriv, fortsätt provocera, och framförallt, fortsätt inspirera.

Ha det bra.
/Cliff.

1:20 em

 
Blogger Klas said...

får se om detta publiceras av JSVH - mina kommentarer brukar av ngn anledning inte dyka upp här :(

Jag känner igen nivån på svaren, vissa av kommentarerna kan man ju också läsa i Metro dagen efter din kolumn...

Jag tycker inte att du behöver besvara allt sånt skit - uppenbarligen har inte folk tänkt, och jag undrar om dom kommer tänka bara för att du ger raka svar...
Har man en tro på något, må det vara gud eller staten, så brukar logik och resonemang inte funka tyvärr ... :(

/K

9:26 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan och alla andra. Vad jag inte riktigt förstår är varifrån denna dyrkan för arbetare kommer ifrån. I Svergie är det något fult att tjäna pengar, det är fult att vara framgångsrisk och det är fult att sticka ut. Jag märker en sådan fruktansvärd bakomliggande bitterhet bland många av er som skriver här. Vartifrån kommer denna bitterhet? Visst är det djupt tragiskt att tex massor av Volvoarbetare blir varslade etc. men faktum är att var och en av dem har under livet gjort ett aktivt val att inte tex studera, att bara ha kompetens till ett jobb som vem som helst kan lära sig på en månad, att inte ha några tydliga mål och vara nöjd med att vara en medelmåtta. Fine, alla har olika värderingar men vedrbörande måste också vara beredd på vilka konskekvenser det kan få. Vad hade hänt utan alla människor med en stark drivkraft, en vilja att komma framåt och de som inte nöjer sig med att tillhöra "medel"? Förmodligen hade de som står på golven i våra fabriker inte haft något jobb överhuvudtaget. Vidare är många av er bittra på banker etc i Svergie och att de tex är alltför generösa med att låna ut pengar, lämnar dåliga placeringsråd eller vad det nu må vara. Men ni är väl tänkande individer? En normalbegåvad människa måste kunna ta ansvar för sina egna handlingar och inte skylla på andra, det är ju som att omyndigförklara sig själv och det kanske är det som krävs i många fall. Ni kan fortsätta att leva ett liv utan ambitioner och fortsätta vara medelmåttor, men skyll inte på andra, det är DITT val.

10:17 fm

 
Anonymous Anonym said...

1. Vi kommer att se konkurser och massarbetslöshet nästa år, men det beror knappast på att du har rätt. Det beror en finanskris som är ganska aktuell nu och som i sin tur beror på att dina likar på finansmarknaden i USA har varit lite för finurliga i sin girighet.

2. Det ska vi som jobbar göra. Vi som bryr oss om andra människors väl och ve hjälps åt i kristider. Det vänder. Alla kan inte starta ett företag. En del har inga idéer, andra har inte kraften. Det är så det ser ut.

3. Såvitt jag vet har du aldrig åstadkommit något av värde. Du är högproducent av illa artikulerade spottskvättande drapor om hur dåligt det är i sverige. Det är allt. Jag tycker att hela din inkomst borde gå till a-kassan, så kan du sitta och vara engagerad och tro på dig själv i nåt hörn, gärna i en annan del av världen.

4. Det finns det självklart, men det innebär förstås inte att alla människor ska ha lika stor lön. Det där är ett vulgärargument. Det är ungefär som när Göran Persson kritiserades för att han köpte ett stort hus. Att man vill att de som har det sämst ska ha det drägligt betyder alltså inte att man missunnar de som når framgång att skörda frukterna av den.

5. Jag antar att du här har försökt få till en "utmanande fråga", ett "provocerande påstående". Tyvärr krävs ändå en viss verklighetsförankring för att få något sådant till stånd.

Vad vi behöver i världen är mer av att människor bryr sig om varandra. Inte mindre. Jag är framgångsrik. Men jag vill dela med mig. För det finns människor som inte har förutsättningar. En utmattad frånskild trebarnsmorsa utan utbildning... klart hon ska ha mitt stöd! Och inte nåt jävla "starta eget! kom igen! du kan!" För det kan inte alla. Och jag har fin bil och fint hus ändå.

1:27 em

 
Anonymous Anonym said...

stå på dig Johan!
Det är många som inte förstår din vinkling kanske inte vill förstå.
Vi lever i ett samhälle där vi inte orkar ta in mer - vi har nog med oss själva och bekymmrena omkring oss.
Vi människor som väljer att tycka till och säga obekväma sanningar är just obekväma.
Lägg energi där du får den tillbaka, lägg den inte på människor som inte ger dig något.

Fortsätt skriva berätta, jag läser gärna.

Vi kan inte fortsätta leva och förbruka som vi gör. Vi behöver alla tänka om - men förändring är det värsta människan vet - det är obekvämt och jobbig.

kram

1:46 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej på dig! Jag har en överaskning till dig på min blogg. Gå in och läs hoppas du blir du glad.
Kram från en som tycker du stark som står emot trycket.

6:15 em

 
Anonymous Anonym said...

Fy fan! Helt fantastiskt!
Har inte läst så många bloggar men äntligen hittar man en som var intressant, rättvis och många sanningens ord.

Tack Johan, du fick mig att jobba framför datan denna kväll med. Tacka entreprenörerna för det;)Annars hade nog inte bloggar och andra kommunikationsmedier funnits till. Viva la internet!

9:51 em

 
Anonymous Anonym said...

Jo, du Johan.
Jag hör till de som emellanåt reagerat på dina utspel med att tänka att "den snubben är en idiot".

När jag lugnat mig så har jag sett att du absolut inte är en idiot och att du t o m har (vissa) poänger. Problemet är att ditt provocerande sätt hindrar poängerna att nå fram till de flesta läsarna. Man kan ju tycka att de som inte fattar får skylla sig själva men om du är intresserad av att få folk att tänka efter så borde det ju vara i ditt intresse att få dem att lyssna.

Som det ser ut nu så får du bara "fiender" som anser dig vara en cyniskt brunskjorta och därför inte tar till sig av det som faktiskt tillför något i debatten.

Fortsätt provocera men med lite mer fingertoppskänsla ibland.



PS Jag röstar rött

9:19 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home