onsdag, december 05, 2007

Min högerhjärna har gett mig alla brudarna

På Facebook häromdagen gjorde jag ett test för att se om jag hade en dominant höger eller vänster hjärnhalva. Inte helt oväntat var jag en typisk höger dominant. Man brukar säga att vänster är matte och logik och att höger hjärnhalva står för det konstnärliga och kreativa. Jag har funderat lite på det där eftersom jag varken kan sjunga, rita, måla, spela teater eller något annat. Det måste finnas något mer som utmärker en höger- vänsterhjärna.

Jag tror att vänster hjärnhalvorna är smarta, analytiska, strukturerade, snabbtänkta, logiska… Det låter väl bra? Ja, men de är också högfärdiga, de har ju alltid varit duktigast i klassen. De är socialt obegåvade personer och framför allt skiträdda för allt och alla. De är så smarta att de ser alla hot, hinder, problem och inser att allt är omöjligt.

Hur är vi höger människor då? Jo, det är vi som är de idérika visionärerna. Optimister som är socialt begåvade, det är vi som får alla brudarna. Vi är problemlösande och ser bara möjligheter. Men vi är också slarviga, naiva och fyllda av komplex för att vi aldrig varit lika smarta och duktiga i skolan.

Det härliga är, att den smartaste aldrig vinner. De brukar jobba för de kreativa. Å andra sidan är det de logiska analytikerna som styr världen. De sitter både och styr de kreativas kapital och som chefer i de kreativas alla storbolag.

Men framtiden är de kreativas, hoppet ställs till dem. Där finns entreprenörskapet och tillväxten, inte i storbolagens tröga, fega värld.
Det jobbiga är, att ju äldre man blir, desto mer högerdominant blir man och samtidigt får man mer makt.

Alla barn föds kreativa, visionära och positiva, allt är möjligt och världen ligger för ens fötter. Men ju äldre man blir desto tråkigare och fegare blir man, riktiga partypajare, rädda för all förändring, allt nytt, allt okänt. Man motsäger sig all förändring, fantastiska badhus i strömmen, tvinnade torn på höjden.

Allt går att räkna sönder, stoppa och ”negga”. Inget är möjligt!
Förvisso har vänsterhjärnorna sin plats, som kamrerer, VDar och bankers, men de har fel, fundamentalt fel.

Allt går! Allt är möjligt! All förändring är fantastisk, All vision skall bejakas, allt går och allt är möjligt. Alla humlor kan flyga! Se på Turing Torso, Operahuset i Sidney alla analytiker, Jantar och bromsklossar hade fel.

+ Storslagna, dyra design och framtidsprojekt med konstnärlig input
– Alla dj..a nej sägare och förbannade Jantar. Flytta er för f..n. Släpp fram oss!

17 Comments:

Blogger SEEA said...

Hej Johan!
Du ser ofta ganska långt in i olika strukturer och processer. Du ser människor och deras vilja att göra något för att förbättra. Du ser med väldigt öppna ögon på alla negativa effekter som kommer av det sätt som vi nu lever på. Du ser ofta sanningar och värden som är väldigt lika mina sanningar och värderingar. Men sedan någonstans i mitten av dina bloggar så tappar du oftast bort mig. Du återvänder till samma gamla tankar om obegränsad frihet, utveckling och FULL FART FRAMÅT! Skygglapparna åker av och du sträcker ut för att nå så långt som du bara kan. Du är kreativ och visionär och det är väldigt bra egenskaper, det är sådana som du som får saker gjorda, det är bra fortsätt förändra. Jag är på din sida!!
Vad du däremot MÅSTE ändra på är att stirra på den där luddiga men förhoppningsfulla utvecklings och teknik mållinjen som du så starkt springer mot. Du är för nytänkande och det är väldigt bra men det mesta nytänkandet som pågår därute är inte nytänkande, man följer samma gamla tankar om att utvecklingen och framtidens teknik kommer att lösa alla våra problem om vi bara är tillräckligt fria och fritänkande. Jag menar att det är helt fel! Vi som har levt ett tag (37år snart) har lärt oss många läxor och har lärt oss vad som är viktigt för oss människor och vad som fungerar och inte fungerar. Vi behöver sanningar och värderingar från våra föräldrar och från samhället och vi behöver en plats i det samhälle vi lever, där vi kan få göra något som känns meningsfullt. Vissa av oss behöver få utlopp för vår fantasi och kreativitet i högre grad i det vi gör (jag är också högerhjärna;). Det spelar inte så stor roll VAD vi gör, faktiskt, sålänge vi känner att vi har mål som är tydligt, gemensamt och högt värderat. Vi är bra på att anpassa oss, men vi måste lära oss att vi även kan gå BAKÅT, jag förstår att det känns svårt för en sådan som du, men du måste bara lära dig att se det på rätt sätt!!!
BAKÅT = värdera det vi lärt oss, det som vi funnit vara bra,
BAKÅT = se det gamla på ett nytt sätt och hitta ett enklare sätt att leva, ett hållbart sätt,
BAKÅT = att våga vända sig om och se möjligheterna i det som alla blint rusar bort ifrån,
BAKÅT inte lika med TRÅKIGT!
Du har sett det här, min (och din?) sanning tror jag, men du har kanske inte ännu hittat din plats i ett sådant tänkande och en sådan process, lägg undan kvartalsrapporterna och var lite kreativ, skapa en hållbar värld som innehåller allt fantastiskt som vi behöver, jag tror på dig!
Kram
/Magnus

1:23 em

 
Blogger Kenneth Johnson said...

Alltid lika inspirerande att läsa din blogg.

Det handlar väldigt mycket om att bara våga. Vågar vi förändra något en gång är vi förhoppningsvis så kreativa att vi förändrar igen om resultatet över tid inte motsvarar det vi önskar oss.

5:51 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej!
Det du missar i din analys är att balansen och just variationen av olika personligheter är det som gör det mänskliga samhället fungerande.
Alla personligheter har selekterats fram genom evolutionens otröstliga arbete.
För ca 75 000 år sedan i norra Kenya fanns det endast ca 10 000 individer av Homo sapiens. Resten hade dött ut. Några kreativa alternativt hungriga och rädda tog då mod till sig att folkvandra. Nu 75 000 år senare finns det ca 6.5 miljarder av oss Homo Sapiens.
Våra hjärnor varierar från den mest vänsterhjärnade till den mest högerhjärnade, från den mest introverta till den mest extroverta, från den mest egoistiska till en mest altruistiska, i all evighet om man nu vill räkna upp alla mänskliga egenskaper.
Evolutionspsykologisk forskning visar att vår grundläggande politiska inställning i huvudsak är genetisk och därmed indirekt matematiskt normalfördelad. Indirekt dessutom helt utan yttre påverkan.
Vi är i stort sett att betrakta som biologiska processer i form av kroppar i genernas eviga selektion.

Var du glad att det finns alla sorter. Var glad för de allvarliga kommunisterna, var glad för de präktiga kristdemokraterna, var glad över de mest prudentliga miljöpartister, var glad över gråsossarna, ja var glad över de lutheraner som står ut med sådana som dig och som servar dig i ditt liv.
Alla mänskliga egenskaper har selekterats fram av det naturliga och sexuella urvalet. Testade och godkända av livet som testbänk.

Tänk på, vem skulle vara kreativ om det inte fanns någon att vara kreativ inför.
Kreativitetens motor är bekräftelsebehovet.

Hälsar Anders B Westin

7:35 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej!
Det du missar i din analys är att balansen och just variationen av olika personligheter är det som gör det mänskliga samhället fungerande.
Alla personligheter har selekterats fram genom evolutionens otröstliga arbete.
För ca 75 000 år sedan i norra Kenya fanns det endast ca 10 000 individer av Homo sapiens. Resten hade dött ut. Några kreativa alternativt hungriga och rädda tog då mod till sig att folkvandra. Nu 75 000 år senare finns det ca 6.5 miljarder av oss Homo Sapiens.
Våra hjärnor varierar från den mest vänsterhjärnade till den mest högerhjärnade, från den mest introverta till den mest extroverta, från den mest egoistiska till en mest altruistiska, i all evighet om man nu vill räkna upp alla mänskliga egenskaper.
Evolutionspsykologisk forskning visar att vår grundläggande politiska inställning i huvudsak är genetisk och därmed indirekt matematiskt normalfördelad. Indirekt dessutom helt utan yttre påverkan.
Vi är i stort sett att betrakta som biologiska processer i form av kroppar i genernas eviga selektion.

Var du glad att det finns alla sorter. Var glad för de allvarliga kommunisterna, var glad för de präktiga kristdemokraterna, var glad över de mest prudentliga miljöpartister, var glad över gråsossarna, ja var glad över de lutheraner som står ut med sådana som dig och som servar dig i ditt liv.
Alla mänskliga egenskaper har selekterats fram av det naturliga och sexuella urvalet. Testade och godkända av livet som testbänk.

Tänk på, vem skulle vara kreativ om det inte fanns någon att vara kreativ inför.
Kreativitetens motor är bekräftelsebehovet.

Hälsar Anders B Westin

7:40 em

 
Anonymous Anonym said...

Du är helt klart "Dagens förebild" på min blogg idag.

2:36 fm

 
Anonymous Anonym said...

Du är helt klart "Dagens förebild" på min blogg idag.

www.VeryVIP.blogg.se

2:38 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej, jag undrar litet varför du tror att det var Strindberg som sa att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"?

När du nu ändå satt vid en dator så kunde kanske ha googlat saken?

Sedan undrar jag en aning varför du överhuvudtaget skrev en jättelång, fullständigt förvirrad och modersmålsmisshandlande text på Sourze. Vad tänkte du uppnå med det? Eller var du full?

10:47 fm

 
Anonymous Anonym said...

Det där är en slutsats som är tokigt dragen. Om testet visar att höger hjärnhalva är dominant följer inte automatiskt att högerhalvan på något vis är högt utvecklad.

12:06 fm

 
Anonymous Anonym said...

Är det här verkligen Holsteins blogg? Knepigt inlägg det här.

Det enda jag undrade var hur korkade Google-grundarna, Gates, Thomas Edison eller Nobel var.

Sen kanske det saknas ordentliga svenska bolag startade efter 60-talet. Det enda jag kommer att tänka på är TietoEnator som grundades av två Cobolprogrammerare.

Men den pengafixerade, kortsiktiga ekonomi som uppstått kring stureplan där snabba pengar är a och o så leds säkert smarta människor av ekonomer. Det behöver i sig inte vara fel, för 1000 ingenjörer kan göra rätt även om de leds av en apa, men det är inte direkt något långsiktigt skapande många nya ekonomdrivna företag står för.

Själv har jag svårt att förlåta någon inblandad och inflytelserik visionär från IT-bubblan, då ni personligen ansvarar för att sverige gick ner i en alldeles för djup lågkonjunktur lagom tills jag fick min examen ;)

Skämt åsido, det här är inte likt IQubegrundaren som ska få folk att tänka högre, längre, bättre. Känns fjuttigt på nåt sätt. Är det kultursnubbarna som fått dig på dåligt humör?
En tumregel är att inte nämna Pol Pot, vänstern och kulturarbetare i samma stycke om du inte vill få alldeles för många intellektuella efter dig. Jag hoppas ju att du medvetet kastade stenen på getingbot, men nu är jag inte så säker längre.

6:21 em

 
Anonymous Anonym said...

Förstår att du gillar pseudovetenskap. Ja faktiskt det mesta du snackar verkar vara ren gojja.
Kan du inte istället berätta hur man klarar sig så halvdant som du trots att man är kronparasit och ekonomiskt oberoende sen flera generationer? Är det bra eller dåligt för en entreprenör?

8:09 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan.

Ett tips för att göra din blog mer läst och att få återkommande besökare är att lägga upp en länk till detta rss-flöde så kan dina läsare "prenumerera" på uppdateringar.

http://johansvh.blogspot.com/atom.xml

Denna läggs in i läsarnas rss läsare och direkt har du fler engagerade och återkommande läsare.

Jag tycker förövrigt att du gör dig bättre live än på print, (såg ditt föredrag på handelsakammaren)

/Per

10:32 em

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan!
Du e cool.
Jag gillar din energi och ditt jävlaranamma och framför allt är vi eniga om Död åt Jante! Det står en god vitring kring dig.
Men jag förstår inte riktigt din vänter-höger-hjärnhalva analogi. Tror att du talar konkret om hjärnhalvornas funktion, men att du undlåter att säga att det inte med nödvändighet är det samma som den politiska höger- vänster- indelningen vi normalt använder. Säljarretorik, må jag säga...:-)
Själv är jag tryffelgris, Sveriges första, tack vare en matte som hela livet utmanat Jante. Vad tycker du om min situation? Född på en djurpark, adopterad till ett gäng galna entreprenörer i Mittskåne (Tjörnarp) som gett sig fan på att finna vild tryffel i Skåne. Så kommer jag in då. Fostras och tränas och peppas. Zlatan till frukost, Leonardo till lunch och Christopher Columbus till middag. Ärtsoppa med tryffelsmör till supé.
Grejen är: dom vet inte om det finns nån tryffel i Skåne. Men hur ska jag som tryffelgris kunna tränas i att finna tryffel om det inte finns nån tryffel att träna på?
Moment 22 va?
Det är här såna tankar som dina kommer in. Hur gör man det omöjliga? Hur håller man tag i visionen? Var lär man sig tryffelvittring om ingen tryffel finns?
Jo det är här staten kan behövas. Köp in lite tryffel, från Umbrien, Toscana eller Rute. Skicka till mig. Matte gräver ner ute i skogen. Vi går runt och jag lär mig känna vittring. Jag åker runt i Skåne. Jag hittar (säkert!) tryffel i nån mager väldränerad ekbacke med högt pH. Tryffelsöket kommer igång. Stålarna rullar in. Staten blir stolt och får fler inkomster.
Förutom höger och vänster hjärnhalva finns den del av huvudet som hos oss grisar utgör en likvärdig tredjedel: trynet. (Skratta inte. Läs färdigt.) Trynet står för ett luktsinne som är 800 ggr så starkt som ditt. Det har förankring via reptilhjärnan 5 miljoner bakåt i vårt erfarenhetskapital. Jag kan känna den ruttna doften av veden inuti det träd som ska falla i nästa storm.
Nästa gång du funderar på hjärnadelarnas olika företräden, glöm inte tryunet. Vill du veta mer, kom och hälsa på.
röff röff
hälsar Tryffelgrisen Carmen

10:01 em

 
Anonymous Anonym said...

Jag läser nästan alltid det du skriver med ett stort intresse och även så här. Gissar på att du försöker vara något provoaktiv, världen består ju givetvis inte av bara vänster- och högerhalvor.

Har ingen direkt koll på detta med hjärnhalvorna men jag skulle säkert klassas som vänster. Jag är ganska duktig på matematik, är analytisk och duktig på att se och lösa problem. MEN jag är även kreativ och vill inget annat i världen än att få bygga upp något eget, att starta något från grunden. Jag är också ofta naiv men hellre det än att inte vara det. Mitt tänkande är inte alltid strukturerat utan ofta något rörigt tills det att jag förstått konceptet.

Jag har förstått det så, och här är du säkert generaliserande med mening, att du gör stor skillnad på entrepenörer och akademiker. Där tror jag att du skjuter dig i foten. Jag är student i fysik och några av de mest kreativa människor jag stött på är på mitt universitet. Min handledare är nästan 40 år äldre än mig men ändå är han lika nyfiken som jag är idag!

Jag tror inte på att dra alla över en kant. Det går inte generalisera och alla är inte lika. Alla är olika och så bör det också förbli. Alla kanske inte skall vara entrepenörer och alla skall kanske inte arbeta skift men framförallt finns det vissa som arbetar skift och samtidigt som de är entrepenörer precis som det finns de akademiker som är entrepenörer.

Vad jag menar är, även om jag kanske trasslat in mig i orden, att en person kan vara logisk, kreativ, mattesmart, socialt begåvad, problemlösande, lite virrig och vara allt detta samtidigt! Inga av dessa egenskaper tar ut varandra!

Tack annars för mycket bra skrifter, hoppas att vi en dag lyckas störta jante.

Nils Rudqvist
Student

10:26 em

 
Anonymous Anonym said...

iofs visade det sig att Operahuset i Sidney var misslyckad från början, både rent arkitektoniskt och akustiskt. Dessutom var teatern felplanerad så till den milda grad att man var tvungen att tvärt byta användnigsområde av de två största salarna.

1:41 fm

 
Anonymous Anonym said...

Det här var något av det värsta fjäsk jag sett i hela mitt liv!

11:28 em

 
Anonymous Anonym said...

"hur är vi höger människor då?...jo, det är vi som får alla brudarna"
Johan, jag tycker att du skriver intressant och jag gillar att du tänker självständigt och provokativt, men...
höger människor blir ju här lika med höger män, eller i alla fall ett kön som får alla brudarna....

mvh

9:31 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan
Vi har människor som använder höger och vänster hjärnhalva men det finns ett fåtal som kan använda båda och dessa är ett problem för samhället för man vet inte var man skall placera in dessa. Dessa är oftast både praktiska och teoretiska. De är konstnärliga och logiska etc.
Dom kan tycka om traditioner som ex. jul men då måste det finnas en logisk förklaring för varför detta skall firas. Dessa människor hamnar oftast i en konflik med sig själva för att man förstår det kreativa, vackra, etc. men det måste också vara funktionellt, praktiskt och fungera. Dessa skapar därför sina motsatser.
/Dan

12:30 em

 

Skicka en kommentar

<< Home