onsdag, januari 30, 2008

Löjligt att Sverige och Norge är olika länder

Vi lever i en tid då vi å ena sidan behöver stora politiskt sammanslagna regioner för att skapa konkurrenskraft och inhemska marknader och samtidigt en tid då lokala kulturella yttringar manar till politisk söndring som i forna Jugoslavien, Katalonien med mera.

Men någon borde föregå med gott exempel för att motverka löjliga nationalistiska perspektiv och titta på makroperspektivet. Varför kan det inte vara Sverige och Norge som gör det? Vi är i praktiken samma folk med liknande språk och kultur och geografiskt ser det bara löjligt ut att vi är två länder.

Norge behöver vår industri och vårt entreprenörskap och vi behöver deras olja. De borde vara med i EU och vi borde vara med i Nato. En sammanslagning skulle utgöra ett ypperligt tillfälle att se över våra politiska system, partipolitik och all annan byråkrati. Det finns säkert enorma effektivitetsvinster att uthämta vid en genomlysning.

Det viktiga är att inte låta politiker sitta och förhandla fram den nya konstitutionen utan att låta affärskonsulter göra det. När vi är klara kan vi bjuda in Danmark, Island och Finland om de vill till ett färdigdukat bord med läckerheter och i ett slag skapa ett stort viktigt och mäktigt land i Europa. Tänk bara så bra vi hade varit i sport. Bara den anledningen är ett skäl gott nog för att slå ihop länderna.

Här om dagen var jag med om något fantastiskt. Jag, som bott 22 år utomlands och rest jorden runt ett antal varv och druckit espresso över allt, fick den bästa espresso jag någon sin fått.

VAR undrar ni då? I Falkenberg!!! Inte nog med att espresson var fantastisk, entreprenören som sålde den var fantastisk liksom hela upplevelsen att få en föreläsning om marmoreringen i kaffet till den medföljande Vallornatryffeln och dess smaksättning för att förhöja upplevelsen av det perfekta kaffet.

Fan vad jag ÄLSKAR människor som brinner. Människor som har passion och stolthet över sitt yrke och sitt kunnande och som njuter av att förmedla kärleken till sin produkt till sina kunder. Jag säger som Guide Michelin, ”det är värt en resa” för att få uppleva kaffesensationen på The Lounge i Falkenberg!

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du är min idol. Allting är bara så oerhört galet. En union med Norge med en konstitution skapad av affärskonsulter. Jag har skrattat åt dina vannsinniga bissarra förslag om att göra byggarbetare arbetslösa, ta bort minimilöner, att välgörenhet är vägen för de sämre lottad och att sätta barn att köpa billiga produkter från "Afrika" och om det är duktiga på att sälja produkterna dyrt så får de åka på en kul skolresa annars blir det ingen. Men jag undrar om inte din text om att skapa en konstitution utan något demokratiskt inslag, av affärskonsulter, är den text jag skrattat mest åt vid sidan av din nya definition av värde. http://youtube.com/watch?v=BdgenEyXByk

Tack du förgyller en kommunists vardag med dina hysteriskt roliga texter.

12:51 fm

 
Anonymous Anonym said...

Som du skriver så har Norden länderna redan samarbete men det kan nog bli bättre om affärskonsulter konfererade och kom fram till vettiga beslut som båda länder skulle tjäna på. Däremot tror jag det är viktigt att varje land får behålla sin identitet med bl.a den egna valutan som är en stor bit av var och ett lands historia, en bit av vår identitet. Vi får inte glömma att vi har båda unika historier som har format våra länder och skapat de människors värderingar och tankar som vi har idag. Visst är vi lika i mångt och mycket, bara det att vi kan kommunicera med varandra utan större problem men varför ta bort gränser på en karta som nästan alltid har funnits där? Är det så viktigt? Kan vi inte kommunicera och ha vettigt utbyte av varandra ändå?

Det här är min första blogg och av någon anledning blev jag taggad att göra detta efter att du blivit invald i Kulturrådet. Jag tror det behövs en sån som du där. Rakt på bara och inte perfekt, precis som alla oss andra. Det ingjuter mod.
Tack för det.
/Cat.

7:45 em

 
Blogger Susanne Linde said...

Hej Johan

Jag vill gärna att du läser min blogg idag.

www.filindeblogg.nu

Blev lite trött när jag läste fisförnäma kommentarer på kultursidorna i dagens DN!

Hälsningar Susanne

1:37 em

 
Anonymous Anonym said...

De tankegångarna hade P G Gyllenhammar också en gång. Fast när han försökte skapa samarbetssavtalen med Norge, så blev han utmanövrerad av, hör och häpna, Svenska Industivärlden med Wallenbergsfären i topp. De ogillade allt han gjorde och såg på honom som en främmande fågel i kapitalvärlden, mycket pg av han ej hade ärvt sig till sin förmögenhet, utan han skapade den med egen skicklighet.
Så dina verkliga fiender, kanske inte alls finns i en vänsterprasslande feministisk kulturmaffia, utan bland högerelitens inskränkta, förmögna kvinnosfär, vilka därtill samtidigt uppbackas av sina män.

1:43 em

 
Anonymous Anonym said...

Du är en riktigt person..? fantastiskt!

12:09 em

 
Anonymous Anonym said...

http://www.facebook.com/group.php?gid=9996976127

"Vi som saluterar Johan Staël von Holsteins krönikor"

3:14 em

 
Anonymous Anonym said...

Eeh, eftersom du verkar skriva/kolla din blogg rätt sällan - så var det 11 februari jag skrev om fisförnäma kultursnobbar på min blogg...
www.filindeblogg.nu
OM du är intresserad.
Ha det gott!
Susanne

7:24 em

 
Blogger Tomas_Timelock said...

HELA DETTA INLÄGG ÄR REKLAM!

Läs min blogg om förslag för en liberalare filmpolitik;
http://www.fuckingarthouse.blogspot.com/

ETT NYTT FILMSVERIGE på FACEBOOK;
http://www.facebook.com/group.php?gid=4903889526

NAMNINSAMLING;
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1109

/tomas

7:02 fm

 
Anonymous Anonym said...

"Det viktiga är att inte låta politiker sitta och förhandla fram den nya konstitutionen utan att låta affärskonsulter göra det."

Smart Johan, jävligt smart. Är faktiskt också less på korkade politruker och deras dumma beslut. Demokrati var en sak för 1900-talet. Nu ska folkvalda politiker bytas ut mot slicka affärskonsulter. Så jävla great det kommer att bli. Inget kan stoppa oss nu!

11:33 em

 
Blogger Magnus said...

Hej Johan!

Har du slutat att skriva på din blogg?

Hälsningar
Magnus Bloom

8:13 em

 

Skicka en kommentar

<< Home