söndag, mars 30, 2008

Jag kommer aldrig sluta spetsa till det

Det har blivit svårare för mig att skriva kolumner sedan jag kom med i Statens Kulturråd. Plötsligt har jag blivit offentlig på ett nytt sätt. Å ena sidan innebär det att jag har en ny plattform och en ny möjlighet att sprida mina liberala värderingar, men å andra sidan innebär det i större utsträckning att folk bryr sig om vad jag skriver. Jag märkte på min förra kolumn vilken uppståndelse den väckte och hur varje ord vägdes och tolkades. Olika former av analyser spreds sedan vidare på ett antal bloggar. Vänsterns korståg mot mig gör att allt jag skriver skall decimeras och skrivas om för att bygga bilden av mig som en person jag inte är. Det blir ett dilemma eftersom jag i mina kolumner avsiktligt överdriver, provocerar, skojar och skämtar. Effekten blir att jag spelar dem i händerna och ger dem stoft att använda emot mig.

Därför satte jag mig ner och tog mig en funderare. Skall jag rulla runt och bli slätstruken och konform? Skall jag skriva mina kolumner noggrannare med djup analys för att visa att jag inte är vare sig okunnig eller outbildad. Skall jag sluta med alla provokationer och all humor för at många bland mina vänstermotståndare vill det?

Skulle inte tro det! Det här är min kolumn. Det är en kolumn och inget annat. Den skall vara både rolig, provocerande, tankeväckande och aktuell. Världen ÄR, även om inte vänstern vill tro det, full av humor, människor med drömmar, ambitioner och egen kraft. Kraft att göra stora saker av sitt liv, saker som förändrar världen för sig själva och för andra.
Jag tror på spets, därför att den är mer intressant än bredd, men framförallt därför att den är en förutsättning för bredden, liksom bredden är för spetsen. Zlatan är tusen gånger mer spännande än Hans Larsson i Tönnersjös division sex, men han är också förutsättningen för densamma och tvärt om. Det samma gäller för Ernst Billgrens konst mot Greta Jansons i Faluträsk. Ernsts inspiration och engagemang är en förutsättning för bredden.

Spetsen avgörs av massorna, folket, marknaden, kapitalismen, konkurrensen och den fria ekonomin. När det gäller konsten kan sedan den självutnämnda vänstereliten sitta och navelskåda bredden. Men vi, folket, vill veta vad de gör med våra pengar och vad vi får ut av det. Det är faktiskt våra pengar och vår demokratiska rätt.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nope!.. det här är din blogg. Johans ord, så som Johan känner det och uppfattar det. Inget som ska citeras i offentliga sammanhang (iofs en paradox då det är en blogg, och offentlig).

Kulturborgarrådsord ska skrivas i kulturborgarrådssammanhang och i egenskap av kulturborgarråd. Punkt slut!

11:08 em

 

Skicka en kommentar

<< Home