torsdag, maj 22, 2008

Länge leve Zlatan!

Zlatan är fantastisk! Jag kan inte säga det tillräckligt många gånger. Det måste upprepas lika mycket som behovet av att tjata om mer entreprenörskap. Zlatan är symbolen för allt som är viktigt i livet. Zlatanismen är den enda riktigt viktiga ”ism” som finns. Den kärlek, respekt och beundran som svenskar i alla läger visar Zlatan är beviset på att förbrödring kan skapas och rasism utplånas. Han är en nationens frälsare och förebild.

Den beslutsamhet och den offervilja som han uppvisat genom åren är en förebild för alla oavsett vad de håller på med. Visst, han har en gudabenådad tallang, men det har många andra också haft, han har hållit i, aldrig gett upp och han har levererat.
Förstå vad det innebär att han, 19 år gammal, sa att han skulle bli världens bästa och idag är han det. Förstå hur många som försökt hindra honom, hur många som själva velat bli det. Förstå hur mycket som kunde ha gått fel och hur folk som då stått på läktaren och sagt att vad var det jag sa, det visste jag hela tiden...

Han visar hur viktigt det är att våga tro på sig själv, hur viktigt det är att våga säga det högt. Tänk hur detta sporrat honom, hur han har bitit ihop och tänkt; ”Jag skall djävlar visa dem”. Och som han visar oss att det går, att individualism och spjutspetts kan lyfta kollektivet och inte tvärt om. Han vann Scodetton åt Inter. ”Sätt först på dig syrgasmasken innan du börjar hjälpa andra”. Tro på dig själv, ta ditt ansvar, bli din lyckas smed och hjälp din omgivning, rädda andra. Precis som det är med entreprenörskap och nyföretagande. Precis som det är med politik. Först när du skapat något har du något att dela med dig. Individualism och frihet i tanke och handling, det tillsammans med ett personligt ansvarstagande och djävlaranamma, där har ni Zlatanismen. En riktig, djävlar Jantedödare som kan rädda en hel nation. Hela vår nation!

Zlatan bär denna nation på sina axlar under EM, men han förmedlar så mycket mer. Han kan få sin stolthet att smitta av sig, sitt ansvarstagande, sin självrespekt och sina drömmar. Han kan vara bron mellan människor, rädda vår sommar och ge våra barn barndomsminnen som när Ingmar Johansson knockade Pattersson. Jag känner på mig att han kommer att göra EM till sitt EM. Låt det inspirera er alla att tro på er själva, att ta ansvar att göra något av era liv. Länge leve ZLATAN

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Rolig läsning som vanligt, och jag håller med; hejja Zlatan! Tack för att du orkar engagera dig i debatten på det här sättet Johan, fortsätt gärna, för det behövs!

Tycker det är klockrent att du orkar och vågar stå upp för goda värderingar. Jag väljer att ta till mig och bli inspirerad till att också trumpeta ut vikten av kärlek, engagemang och ansvar för sitt eget liv - och för samhället i stort.

Vi har ju så bra verktyg nu med en väl fungerande kapitalism! Det är bara att fortsätta jobba, så lyckas vi hjälpa fler människor till bra liv!

Mvh,
Johan Nendrén

12:12 em

 
Blogger Konsultpappan said...

Det där håller jag med om benhårt.
Synd bara att jag inte riktigt höll med om det innan jag startade egna företag.

Ibland tycker jag att det borde vara plikt att göra ett år som egenföretagare... Värnplikten kunde väl bytas ut mot en Entreprenörsplikt.

Bara för att förstå vad som faktiskt krävs. Inte i form av affärsidé eller kapitalbehov. Utan i form av ren jäkla pannan mot väggen-mentalitet.

10:02 em

 
Blogger Maria Agrell, Barcelona said...

Hej Johan, bra där om Zlatan.

Förresten, blev det ett bra möte med Barcelona Stad på Berns?


Maria

10:33 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan,

Under många år har jag följt dig och din stil.

Det har under lång tid för mig varit en dröm att få arbeta nära dig. Jag har ett oerhört driv, tävlingsanda och nytänkande. Dessa egenskaper har gjort att jag blivit väldigt framgångsrik i mina tidigare yrken. Jag jobbar idag som kapitalförvaltare på ett finansbolag men jag känner att den där verkliga utmaningen saknas. Således skulle jag vilja träffas för en helt förutsättningslös lunch där jag kan få chansen att presentera mig själv och du kan få chansen att få en extremt duktig medarbetar. Eftersom detta är högst offentligt forum kan jag inte läggga ut mitt namn eller mailadress eftersom min arbetsgivare skulle se detta som oerhört illojalt. Dock så mailar jag gärna dig direkt om du kan lägga upp en temporär mailadress etc. Jag ser fram emot ett personligt möte!

10:41 fm

 
Anonymous Anonym said...

jag hatar fotboll(världens största dokus såpa med en massa underpresterare ) men älskar Zlatan jantens fiende numero uno!
piz!

4:01 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej. Min mail adress är johan@iqube.se

9:54 em

 

Skicka en kommentar

<< Home