onsdag, april 05, 2006

Sweden Loves har utsatts för kritik på Hammarby fansens hemsida och jag måste säga att jag ställer mig helt frågande.

Texten är skriven så att man skulle kunna tro att vår konceptbeskrivning skulle vara hemlig, vilket den självfallet inte är, och de säger att vi undanhållit fansen sanningen bakom intentionerna med Sweden Loves. Jag kan inte förstå vad de menar.

Vi har skickat pressreleaser, vi har varit med i TV och radio program och klart och tydligt redogjort för våra ambitioner. Vi skall visa världen sanningen! Nämligen att Sverige har världens roligaste, trevligaste, häftigaste och schystaste ungdom! Vi har de bästa fansen och vi hoppas kunna hjälpa till att göra dem ändå bättre, se till att de får det ändå roligare och därmed göra vårt fotbollslag ändå bättre. Vi vill göra detta med hjälp av vår site, med den tifo vi fixar med hjälp av sponsorer och med de fester och event vi hoppas på att kunna ordna. Samtidigt hoppas vi på att, genom samarbete med lokala arrangörer, kunna öka säkerheten för våra fans på plats genom en web portal där man ständigt kan få information, både om fester och bråk.

Jag förstår inte problemet! Om ett företag betalar 1,5 miljoner för 40 000 konfetti påsar med avsikt att ge bort dem gratis till svenska fans på plats, är det konstigt om de vill att deras varumärke skall stå på påsen? Om man tycker det, behöver man ju inte ta en påse… Samma sak gäller serpentiner, roliga hattar, flaggor, tröjor och klistermärken. Men visst är det kul, om Sverige har flest flaggor, mest konfetti, flest trummor och bästa partyt?

Vad är det för fel att vi vill profilera Sverige?

Jag tror att de flesta av oss svenska fans först och främst är stolta över att vara svenskar, och sedan stolta över vårt fotbollslandslag, annars hade ju våra fansen lika gärna kunnat heja på Hollands landslag. Om det är Sverige vi är stolta över, och det kan jag lova er; att det är det våra fotbollsspelare och hjältar är, vad är då fel med att vi fans också visar det för världen? Det är ju det fotbollsspelarna gör på plan. Varför tror ni att de spelar i gul och blått? Vad är det för fel med att visa upp att 40 000 fantastiska, fanatiska, underbara, skitroliga, party människor rest ända från Sverige för att skrika ut sin glädje och kärlek till landet och sitt fotbollslag? Vad är det för fel att försöka lära alla de fans som inte är hejaklacksproffs och som inte reser runt på alla allsvenska matcher hur ramsorna går och låter? Vad är det för fel att försöka få dessa fans, som ändå är där och älskar Sverige, redan klädda i gult och blått, att försöka få dem att göra det så att det syns och får positiva effekter för vårt älskade land?

Vad är det för elitism Hammarbyfansen håller på med?

Vi vill alla vara med. Vi älskar alla vårt land och fotbollen lika mycket. Personligen tycker jag att Hammarby fansen är några av de allra bästa i Sverige och jag hade hoppats på att de skulle hjälpa oss som inte är lika involverade och kunniga med ramsor och sånger. Jag hade hoppats att de skulle hjälpa till att leda på plats. Jag hade trott att de skulle gilla att vi försökte få kostymnissarna att vara med på att sjunga, måla sig och klä upp sig. Jag hade trott att de skulle förstå, att det vore bra för Sverige och för vårt älskade fotbolls landslag. Är inte alla svenska fans, oavsett jobb, utbildning, inkomst, hudfärg värda lika mycket? Har inte alla rätt att ha lika kul? Får inte alla roligare om alla är med?

Sweden Loves har som mål att visa världen att Sverige finns och att det är fullt av underbara människor av alla typer. Det behöver Sverige. Det behöver vi svenskar. Det behöver våra företag och det behöver den svenska fotbollen. Jag TYCKER nämligen att de Svenska fansen ÄR de bästa i hela världen!

Och låt mig garantera, inför alla tilltänkta sponsorer att vi skall INTE ”maximera profileringen av dem och andra svenska företag”. Det är Sverige och svenskarna som skall lyftas fram. Självklart hoppas vi på att den sponsring företagen ger oss fans för att öka våra och lagets upplevelser skall betala sig, men vi kommer inte att be några fans springa runt med varumärken på sig.

Vi skall öka decibelen och stärka våra fotbollshjältar, vi skall ”lyfta” fram dem till stordåd och vi hoppas, vi hoppas verkligen att vi kan visa världen att vi kan vara stora både i med och motgång. Att vi kan visa dem som slår oss att vi uppskattar fotbollen i sig och att vi kan visa dem vi slår att de inte behöver skämmas för att de förlorat mot de bästa. Fotboll, brödraskap, sportsmanship är det inte något vi alla kan skriva under på?

Kan ni inte det, gå då inte med i vårt seger och party tåg, tag då inte emot våra tifo paket, kom inte på våra fester. Sjung inte våra sånger. Sköt er skälva. Livet är fritt.

Heja Sverige!

VM Guld VM Guld VM Guld!

9 Comments:

Anonymous Emma said...

Johan,

Jag har största respekt för dig och ditt entreprenörskap.
Jag lyssnade på en av dina föreläsningar om framgångar, motgångar och entreprenöranda. Du är en fantastisk inspiratör. Sweden Loves kommer visa alla aviga skeptiker att allt är möjligt med nytänkande, gemensamma krafter och vilja. Då kommer alla önska påstigning på nästa framgångståg - som vanligt. Kör på - entreprenörer är vackra!

8:36 em

 
Anonymous Anonym said...

Varför ska vi bevisa något som vi inte är? Vi har inte världens bästa fans, inte ens i närheten. Vi har inte världens shysstaste ungdom, inte ens i närheten. Ska vi skämma ut vår nation genom att hoppa små grodorna och åka traktor?

4:35 em

 
Blogger Dan Eriksson said...

"Om ett företag betalar 1,5 miljoner för 40 000 konfetti påsar med avsikt att ge bort dem gratis till svenska fans på plats, är det konstigt om de vill att deras varumärke skall stå på påsen?" - Företaget betalar inte 1,5 miljoner för konfetti för att de "älskar Sverige" eller vill det svenska landslaget väl. De betalar dessa pengar för att de tror att de kommer tjäna ekonomiskt på det. Svenskt Företag AB kunde lika gärna pröjsat konfetti åt Australiens eller Englands fotbollslag, om de trodde att de kunde tjäna ekonomiskt på det.

Där är den stora skillnaden. Vi ser fotbollen för vad den är - kärlek, hat, passion och lidande. Du ser fotbollen som ännu ett sätt att tjäna pengar och framförallt ser du dollartecken över de svenska supportrarnas huvud.

4:58 em

 
Anonymous Anonym said...

Är du på riktigt?
Sopa, idiot, klåpare!

9:45 fm

 
Anonymous Anonym said...

Jag har verkligen läst igenom ditt sista inlägg och jag känner mig tom. Hur jävla naiv får man vara. Ska vi ta med oss någon form av vattenfestival ner till Tyskland eller hur tänker du? Dela ut gratis reklam påsar med konfetti?
Du har ju missat precis allting. 40,000 glada svenskar i roliga hattar och reklampåsar. Visst din tanke är fin om man nu gillar sådant skit , vilket jag tvivlar stark på att 40,000 st gör. Har du någon som helst insikt i hur biljett hanteringen har gått till? Vi har inte ens 40 tusen plåtar fördelat på 3st matcher. Men visst många åker ändå. Vissa för att försöka se lite boll, andra kanske går på din festival verksamhet. Vad vet jag. Tänd till och inse att folk inte vill ha sånt skit. Kanske barn under 13 år och dyngraka landsortsbor i Leksandströja och svensk lust hatt. Lycka till säger jag. ( Utan att mena det )

1:47 em

 
Blogger Niklas said...

DU pratar så mycket skit Johan! Alla vet att du bara vill tjäna pengar på sweden loves projektet! Så säg inget annat.

1:04 em

 
Anonymous Anonym said...

Hallå Johan...Länge sedan du skrev något....

4:21 em

 
Anonymous Lina said...

Här har det varit tyst för länge..
Jag tycker att det är dags för ännu ett vasst inlägg.

See you in the valley ;)

11:04 fm

 
Blogger Sebastian said...

gillar det du skriver, dock skrivs det för sällan. Ska förvisso inte säga något då jag inte är bättre själv

6:07 em

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home