måndag, augusti 07, 2006

Sverige är fantastiskt

Sverige är fantastiskt. Det tycker jag verkligen. Det kan vara svårt hävda en vinter som den här, när isen och snön biter sig fast medan alla andra länder i Europa har löv på träden, men det tycker jag. Ni kanske har svårt att tro på det när det kommer från mig. Många har det, efter att ha läst mina kolumner och hört mig debattera, men det tycker jag. Det är därför jag bor här. Det är därför jag är engagerad och kämpar med att påverka politiker och opinion. Det är för att jag bryr mig. För att jag älskar det här landet och folket. Mina barn bor här, de kanske skall växa upp här. Större delen av min släkt och de flesta av mina vänner bor här. Därför jag är engagerad, därför vill jag förbättra, därför engagerar jag mig i den politiska debatten.

Men vad är då Sverige, och för vem. Är ditt och mitt Sverige det samma? Är omvärldens bild av Sverige korrekt. Har de överhuvudtaget en bild av vad Sverige är, och spelar det i så fall någon roll?

En gång i tiden visste alla vilka vi var, men idag är Sverige, ur alla perspektiv, ett lite land med en allt mer marginaliserad betydelse för vår omvärld. Det gäller alla områden, såväl politiskt, ekonomiskt som kulturellt och det är ett stort problem för oss svenskar om vi inte syns alls.

På 60 talet var vi på många sett ett föredöme för omvärlden. Alla tittade hit, på vårt politiska system, på vår sociala utveckling, vårt utbildningssystem och på våra företag, till och med kulturellt. Men så är det inte längre. Begreppet svensk kvalité finns inte kvar. De flesta av våra stolta bolag är inte längre svenska och de få som finns kvar, säljer sig inte längre på sin svenska tillhörighet. Detta är ett stort problem. Vi måste nämligen synas och höras om vi skall vara med och konkurrera med omvärlden om kapital, talang, om vi skall vara ett alternativ. Den utländska bilden av Sverige är viktig för oss alla, för turism, för våra bolag, för alla. Vi behöver en plats i det globala medvetandet och det blir allt viktigare. I en allt mer globaliserad värld med allt mer konkurrens från ”nya” stora länder riskerar vi att försvinna i mängden. Men syns vi så finns vi, hörs vi så finns vi! Och vi KAN vara intressanta och viktiga trots att vi är små. Frågan är bara vad vill vi visa och vad vill vi säga och hur? Vi måste fråga oss vad vill omvärlden höra, se och veta? Är det dalahästar, röda stugor och årstiderna som är det unika med Sverige?

Jag vet inte, men det är inte mitt Sverige. Det är inte det jag älskar. Jag älskar det är ljusa sommarnätter, Stockholm, de vackra kvinnorna, maten. Jag älskar de svenska personliga dragen av lojalitet, spontanitet, nyfikenhet och viljan att alltid festa. Det tror jag inte ens att omvärlden känner till. Jag älskar ungdomarna, deras kompetens, deras mångkulturella bakgrund och deras makt över sig själva och över framtiden. Jag älskar att inget kan stoppa dem nu.

Heja Sverige! VM Guld VM Guld VM Guld!

4 Comments:

Blogger Stephan F. Ekbergh said...

Johan

Jag älskar din blogg.
Fast jag kan inte för mitt liv förstå din patriotism.
Jag håller med dig om 99% av allt du säger om entreprenörskap och att det är det finaste efter kärlek.

Jag gillar din inkubationsverksamhet för den behövs verkligen. All heder för det. Har själv fått ett gott råd av dig en gång i tiden och jag kör fortfarande på det.

Men ärligt talat, det här med att Sverige är så bra, det resonemanget känns ogrundat.
Sverige är mitt hemland också. Mycket bra med det. Men vanstyret, rädslan för att göra bort sig, den svenska osäkerheten, jantelagarna, antisemitismen, den politiska korrektheten, tonåringar som använder abort som preventivmedel, och allt annat skit, det är också Sverige. Det Sverige som du älskar, och kanske jag också, är en illusion som inte finns längre.

10:03 em

 
Blogger Stephan F. Ekbergh said...

Johan

Jag älskar din blogg.
Fast jag kan inte för mitt liv förstå din patriotism.
Jag håller med dig om 99% av allt du säger om entreprenörskap och att det är det finaste efter kärlek.

Jag gillar din inkubationsverksamhet för den behövs verkligen. All heder för det. Har själv fått ett gott råd av dig en gång i tiden och jag kör fortfarande på det.

Men ärligt talat, det här med att Sverige är så bra, det resonemanget känns ogrundat.
Sverige är mitt hemland också. Mycket bra med det. Men vanstyret, rädslan för att göra bort sig, den svenska osäkerheten, jantelagarna, antisemitismen, den politiska korrektheten, tonåringar som använder abort som preventivmedel, och allt annat skit, det är också Sverige. Det Sverige som du älskar, och kanske jag också, är en illusion som inte finns längre.

10:04 em

 
Blogger Johan Staël von Holstein said...

Tack, och visst,även sol har fläckar, men jag är en positiv själ som tror att det finns potential och att saker och ting kan och kommer att förbättras.


Johan

10:53 fm

 
Anonymous Anonym said...

Jag kan inte läsa något av det du skrev i detta inlägg utan att skratta åt din ironi. För det måste det ju vara? Det enda sverige har är vacker natur och estetiskt genetiskt material i människor.

Allting annat som inte är av naturen givet och som måste eftersträvas och skapas av sverige och svenskarna ... jadu, sverige är fantastiskt. Hela den meningen genomsyras av ironi, då 90 procent av de som uttalar just den meningen är ironiska.

Jag misstänker att den enda anledningen till varför du (och kanske jag) lever kvar i sverige är för att konkurrensen för entreprenörer är lika med noll. Du översköljs av skatter och regleringar, men du slipper konkurrensen. Ingen utmanar dig, för ingen annan orkar med att försöka göra något i detta land.

Sverige har själv skapat den här mentaliteten, då Sverige alltid hyllat måttligheten och självspäkandet. Därför är den svenska mentaliteten att Sverige är skit och svenskar är tråkiga, för det är vad vi förtjänar.

4:40 em

 

Skicka en kommentar

<< Home