söndag, mars 30, 2008

Asien springer om när vi ligger på stranden

Jag har under påsken kombinerat jobb och semester. Jag har haft ett par arbetsmöten i Bangkok och Singapore, medan mina barn och min fru legat vid poolen. Det fick mig att fundera på hur lite vi svenskar faktiskt vet om Thailand och Asien, trots att Phuketrestaurangerna har menyer på svenska.

Vi kommer hit, bor ofta på all inclusive-hotell med Bamse Club och reseledarshow och så åker vi hem uppvilade och glada. Det är inget fel i det, inte alls.

Men det finns faktiskt anledning att lära sig lite mer. Inte bara av artighetsskäl utan för vårt allmänna behov av information och kunskap. Det här är inga primitiva, fattiga länder som behöver vårt medlidande. Det här är högteknologiska, aggressiva tillväxttigrar som springer ifrån oss medan vi ligger på stranden, länder med enorma klyftor mellan rika och fattiga som behöver utbildning och demokratisering.

Idéer är ursprunget till innovationer och är en funktion av information, kunskap och den kreativa förmågan att sätta ihop dessa i olika nya former och uttryck. Om man tror på det, då inser man att asiaterna, som vet allt om oss samtidigt som vi inte vet någonting om dem, kommer att ha total kontroll över framtidens innovationslandskap.


Troligtvis kommer allt att ske i Asien och vi kommer inte att fatta vad som hände. Asiaterna ser alla västvärldens filmer, lyssnar till all vår musik, läser våra författare och tidningar och lär sig om våra politiker och vår historia, köper våra varumärken och investerar i våra bolag, de studerar våra språk och på våra skolor.

Vad gör vi? Vad vet vi? Hur många länder finns det i Asien? Hur mycket folk bor där? Vi vet inte på ett par miljarder när! Kan ni namnet på någon politiker i Asien, vet ni vilka länder som har demokrati, vilka som har president eller premiärminister? Kan ni namnet på en enda skådespelare, musiker, författare eller konstnär? Hur många varumärken känner ni till från Kina? Och då är alla jordens största producenter, oavsett produkt, kinesiska. Vet ni att under det här året går Kina om USA som det största engelskspråkiga landet i världen! Grattis EF!

Och i och med dollarraset går Kinas ekonomi snart också om USA:s och tar platsen som världens största ekonomi, och vi vet ingenting om dem. Inser ni inte faran? Visst, det finns massor av nyanserade logiker som säger att det är helt naturligt, att allt går i cykler och att nu är det asiaternas tur att dominera världen och Europas tur att vara fattigt och efterblivet. Men jag kan inte acceptera det. Jag har barn och bryr mig om deras framtid. Vi måste vakna, ställa oss på tårna och ladda för strid.

18 Comments:

Blogger John Sjölander said...

Klockrent och skrämmande.

Fredrik Härén höll ett anförande på Kunskapens dag som skickades på SVT:
http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI

Inne på samma ämne. Asien kommer ta över, no doubt. Frågan är ju om man tänker åka med eller bli överkörd? :-)

12:15 em

 
Anonymous Anonym said...

Word!
Var hemma och vabbade när jag mellan febertopparna flippade mellan kanalerna och hamnade på kunskapskanalen där Fredrik Härén talade. Mycket fängslande, iofs självklarheter, men man tänker inte så ofta på dessa och när de framförs så här så är det riktigt underhållande.
http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48

11:13 em

 
Anonymous Anonym said...

Ville bara säga att jag hittade din blogg idag och det var nog en av de bästa bloggar jag läst :) Keep it up!

10:21 fm

 
Anonymous Anonym said...

Var och lyssnade på din föreläsning på Handels idag och blev knappast besviken. Klockrent! Ville bara säga att du alltid varit min stora förebild tillsammans med Jan Stenbeck. Fortsätt förgylla oss Metroläsare med din kolumn och fortsatt lycka till med Iqube..


Skåningen/arbetarbarnet/invandraren på Handels.

1:25 em

 
Anonymous Anonym said...

Strid? Visst kommer de vinna om vi bara latar oss. Men rycker vi upp oss kommer alla vara vinnare.

Vi ska således inte strida mot kineser utan vår egen tillbakalutande jagvetbästförjagärfrånsverige-mentalitet.

12:19 fm

 
Anonymous Anonym said...

Väldigt intressant diskussion på TV4 idag!

10:35 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan!
Såg dig i TV4 nyhetsmorgon. Håll humöret uppe. Låt dom inte komma åt dig. Om du visar att deras billiga påhopp funkar, kommer dom bara att fortsätta. Alla konflikter visar att viktiga förändringar håller på att ske. Det kan vara smärtsamt, ibland outhärdligt, men om man vet att man inte är ensam så kanske man orkar. Säg att du älskar Nils-Petter, men att det är dags att föra in nya perspektiv. För mig är konst "interpretation of life". Det räcker.

10:56 fm

 
Anonymous Anonym said...

Hej Johan,
Såg just intervjun med dig på tv4s nyhetsmorgon. Intressant. Jag hakade dock upp mig på en sak som jag kände att jag måste fråga dig om. Du sa att man måste mäta effekterna av kulturinsatser, vilket jag kan förstå. Men jag undrar, och är uppriktigt nyfiken på, hur mäter man sådan inspiration som du sa att ABBA har bidragit med till andra musiker?
Mvh, Sanna

11:08 fm

 
Anonymous Anonym said...

Såg Dig Nyhetsmorgon i lördags och vill med denna kommentar bara ge beröm. Vad Du anför ligger helt i linje med vad jag själv står för och en dag hoppas utveckla. Är en tjej på 24 år som strävar fibrilt med att lyckas mobilisera ett småländskt sunt förnuft med globala visioner. Hoppas på att krafter samlas för främjande av entreprenörskap och spridande av kapitalism som ett instrument mot fattigdom. Sådana som Du ger stor inspiration! Följer bloggen med glädje.

12:04 fm

 
Blogger Klas said...

Otroligt bra föredrag av Fredrik Hären - tankeväckande.

Sen behöver vi ju inte vara störst och bäst i världen i Sverige bara för att vi skall ha det bra, och vi skall definitift inte få mindervärdeskomplex och bli handlingsförlamade. Det viktigaste är väl att vi håller en hög standard, med kreativitet och en filosofi som uppmuntrar till företagande och entrepenörsskap ?

...vilket vi knappast tyävrr kan sägas ha idag dock :(

/K

9:59 fm

 
Anonymous Anonym said...

Ja, det är en korrekt observation. I tex. Korea så är det ganska vanligt att unga numera har både två och tre universitetsexamen, varav en avlagd i ett land i väst. De har därmed inte bara fått sina utbildning med tillhörande examen utan oxå fått lära sig ett nytt språk och en helt ny kultur med på köpet. Det är de här kompetenserna som våra barn skall konkurrera med i framtiden.

10:38 em

 
Anonymous Anonym said...

Tänkte också tipsa om Fredrik Hären men det har ju redan gjorts. Du har så jävla in i bänken feträtt i det här. på det klippet sitter Jan Björklund och lyssnar. Hörde han Fredrik prata om att låta polis hämta skolkande barn?

Det klippet är för mig som entreprenör inte bara en av de starkaste sanningar jag hört utan rent grymt bra anförande. Jag applåderade för mig själv framför skärmen. Se det!

Tilläggas bör att Maud Olofsson kanske borde sätta dig, Fredrik H, Niklas Zennström och några till i ett eget utskott med fria tyglar så det händer något RÄTT på näringslivsfronten. Sist jag hörde skulle hon satsa på kvinnlig svensk modeindustri. Ok... Man kan bara replikera med ditt sista inlägg så får man en intressant debatt.

Se klippet iaf och som sagt... Jag har själv skrivit om det här på min blogg. DEt är dagens största och mest skrämmande sanning.

11:06 fm

 
Anonymous Anonym said...

Är inne på sista sidorna i "Inget kan stoppa oss nu!" och hittade din blogg när jag letade info om Iqube. Vore kul att höra mer om hur du tror Sveriges och Europas roll kommer att se ut i framtiden. Har vi överhuvudtaget någonting att erbjuda jämfört med Asien? Tack för en inspirerande bok!

4:22 em

 
Anonymous Anonym said...

Mkt intressant artikel Johan!

/ Judith

8:02 em

 
Anonymous Anonym said...

Hörde för ett tag sedan en skrämmande vision och det är att om alla kineser användert toapapper så skulle världens skogar vara skövlade. Skröna eller inte men det finns många kineser. Sååå du som är entrepenör. Det kanske är en marknad att undersöka:)....Ja menar att framställa något nytt....Du skriver bra och intressant. Dock för sällan.

8:00 fm

 
Anonymous Anonym said...

Asien springer förbi oss när vi även är hemma och "arbetar" i vårt lunkade tempo. Där barnen tjurar med att gå till skolan för att som det kallas för "Staten tvingar mig till skolan" eller när man vill att barnen skall lära sig något då skall kunskapen helst komma som en 24Gbite USB minne rakt in i skallen med andra ord serveras på ett silver fat. Barnen orkar inte lyssna på lärarna för det går för långsamt. Barnen har ingen vilja att vilja lära sig eller är över huvud taget hungriga för kunskap.
Det är ju så underbart att bara sitta och slappa vid TV:n och glo på Walt Disney som pumpar ut bilderna med en sekund mellanrum där ingen egentligen fattar vad som händer.
Varför skall man behöva göra något när alla har det mer än väl? (nu ja men sedan?)
Varför skall vi bry oss om arbetet när hus, bil, båt, semester är viktigare? När arbete uppfattas som ett onödigt ont /Dan

12:40 em

 
Anonymous Anonym said...

Asien ja,ja...Är själv gift med en filippinska och tillbringar mkt tid därborta, så lite insatt är man ju; ofta mer än dom själva! Brukar gilla dina åsikter om dittan & dattan, men fick idag höra om en liten incident du tydligen orsakat på Birger Jarlsgatan, genom att parkera väldigt illa, som i sin tur skapade trafikkaos...Då tänkte jag i mitt stilla sinne att är han en sån där med stålar som tror han kan parkera var och när han vill efter behag utan att bry sig? Detta reagerade jag på som yrkeschaufför (lastbil & buss) eftersom jag vet hur djävligt det kan bli med felparkerade bilar. Om detta är sant, tycker jag ju givetvis att du borde skärpa dig betänkligt, i annat fall ber jag om ursäkt för ett eventuellt ogrundat påhopp! Mvh, P.von P.

1:02 fm

 
Anonymous Anonym said...

Håller med till fullo, sverige och västvärlden kommer stå handfallna när asien susar förbi oss. Var själv i bangkok och gjorde lite efterforskningar för mitt it-företag och det är en väldigt spännande marknad helt klart, med mycket visioner, arbetsvilja och högt tempo.

3:19 em

 

Skicka en kommentar

<< Home